Helpommin junalla Euroopassa

Lentokoneet tunnetusti kuormittavat ympäristöä raskaasti. Toisaalta lentäminen on usein nopein ja toisinaan jopa edullisin tapa liikkua. Mikä siis eteen?

Ympäristösyistä en lennä lomamatkoilla ja työmatkoillakin pyrin välttämään lentämistä. Niinpä olen matkustanut Suomesta maitse (ja meritse) mm. Espanjaan, Irlantiin, Albaniaan ja Japaniin. Siperian halki olen kulkenut junalla kolmesti ja Yhdysvaltain halki kerran.

Välillä maitse matkustamisen hankaluutta liioitellaan suotta. Supernopeiden junien ja suorien kansainvälisten yhteyksien yleistyminen Keski-Euroopassa on helpottanut kestävää matkustamista olennaisesti.

Esimerkiksi Turusta Berliiniin pääsee laivalla ja junalla nopeimmillaan vain runsaassa vuorokaudessa. Berliini taas on puolen vuorokauden päässä esimerkiksi Pariisista, Budapestistä ja Lontoosta. Vajaassa vuorokaudessa pääsee jo vaikka Roomaan tai Barcelonaan.

Suomesta matkustamista hidastaa Itämeri, sillä se lisää valtaosaan Euroopan-matkoista hitaan (ja tylsän) runsaan kymmenen tunnin pätkän. Toisaalta sijainti on myös vahvuutemme, sillä itään pääsee nopeasti — Helsingistä Pietariin nykyään vain 3,5 tunnissa.

Viime kesänä matkustin äitini kanssa junalla Suomesta Venäjän eteläosiin Sotsiin. Helsingistä Mustanmeren rannalle asti pääsi kahdella junalla kahdessa vuorokaudessa.

Usein matkustamisessa tuijotetaan matka-aikaa. On toki ymmärrettävää, että viikon lomalla moni ei halua käyttää neljää päivää matkustamiseen. Toisaalta kaksi tai kolme päivää kahdesta viikosta ei ehkä vaikuta niin kohtuuttomalta.

Matka-ajan ei myöskään tarvitse valua hukkaan. On ajankäytön kannalta aika sama, nukkuuko paikallaan vai liikkuessa. Hereillä matkustaessa voi lukea, ihailla maisemia, syödä, torkkua, katsoa elokuvia, tehdä töitä tai — yhä useammassa junassa — roikkua internetissä.

Kestävää matkustamista Suomesta voi helpottaa olennaisesti muutamalla konstilla. Osa voidaan toteuttaa nopeasti ja vähin kustannuksin, osa taas vaatii isohkoja investointeja.

1) Tarjotaan yhden luukun palvelu
Koko Euroopan aikataulut pitää voida katsoa ja liput varata helposti yhdestä pisteestä — Saksan DB pääsee toistaiseksi lähimmäksi.

2) Palautetaan Baltian yöjunat
Näin voisi lähteä Helsingistä illalla ja saapua Puolaan jo aamulla.

3) Kytketään yhteydet toisiinsa
Kokonaismatka-aikoja voi lyhentää olennaisesti kytkemällä junien (ja laivojen) aikataulut paremmin toisiinsa.

4) Jatketaan junia
Vaihtoaikoja voi leikata yksinkertaisesti jatkamalla junia pitemmälle — esimerkiksi osa Tukholmasta lähtevistä junista suoraan Hampuriin.

5) Rakennetaan tunneli Tallinnaan
Tunneli Suomenlahden ali mahdollistaisi suorat junayhteydet Helsingistä esimerkiksi Varsovaan.

Oras Tynkkynen

3 Responses

  1. Neljä viidestä ehdotuksesta olivat ihan hyviä, vaikka junat vähänkin pidemmillä matkoilla tulevat jäämään historiaan.

    Mutta tunneli Tallinnaan on vihreässä epärealistisuudessaan älyttömyyden huippu. Muita ehdotuksia voisivat olla vaikka köysirata Tukholmaan ja vesiliukumäki Pietariin.

  2. Samoilla linjoilla

    Lisäisin tuohon yleisen hektisyyden :Vaikkei kiirettä olisikaan ,niin pidetään kiireen tuntua .Ja lennetään.
    Mikä se kiire oikein on ,mistä se syntyy ja onko siitä hyötyä .No yhteiskunnalle ehkä ,kun stressaantuneen elinikä on lyhyempi .

    Senverran mukavuudenhaluinen olen ,että kaipaisin noita suoria yhteyksiä.

    Ja tosiaan aikataulut selkeiksi .Ja maksut .

    Tunnelia vastustan ,sekä Tallinnaan ,että Tampereella (täällä ei tosiaan ruuhkaksi sanottuja jonoja ole ) :MuttaTallinnasta suor yhteys Rooma ..Barce ,Bryssel ….

    Balttian yöjuna kuullostaa hyvältä .

    Peräpukama istun :)

    Ihmettelen että nyt rajojen vapauduttua ,Euroopassa ei ole jo aikaa sitten toteutettu mainitsemiasi asioita .
    Olisikohan hallintoneuvostossa liikaa poliitikkoja :)

    Ei muuta kuin vauhtia juniin

  3. “2) Palautetaan Baltian yöjunat
    Näin voisi lähteä Helsingistä illalla ja saapua Puolaan jo aamulla.”

    Oho, luulin että Baltiassa ei pahemmin ole junaratoja ja siksi junalla ei pääse liikkumaan! (itse siellä sitten liikkunut bussilla ja omalla autolla) Onkohan raiteet nyt siis varattu tavaraliikenteelle vai missä mättää?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *