Vihreä blogi: Raiteet kohti kestävää kasvua

Lähipäivien minihallitusneuvotteluissa yksi kärkiaiheista on uusien työpaikkojen luominen. Tuore valtiovarainministeri Antti Rinne (sd.) on väläytellyt lisärahaa julkisiin investointeihin.

Tarpeita on kuitenkin rajallisesti ja rahaa kovin niukalti. Mihin mahdolliset lisäpaukut kannattaa kohdentaa, jotta niillä saadaan yhteiskunnalle suurin hyöty? Miten investoinnit voivat säästää ympäristöä sen tärvelemisen sijaan?

Otan yhden esimerkin: suoran ratayhteyden Ruotsiin. Rataverkko on jo karvaa vaille valmiina. Enää tarvitaan vain 19 kilometrin pätkän sähköistys Laurilan ja Haaparannan välille.

Hintalappu sähköistykselle jää alle viiteen miljoonaan euroon. Rajat ylittävään hankkeeseen voi saada EU:lta tukea, joten lasku suomalaisille veronmaksajille voi olla vieläkin pienempi. Suunnitelmat ovat pitkällä, joten lapio voidaan iskeä maahan jo ensi vuonna.

Muutaman miljoonan täsmäinvestoinnilla saa Helsingistä suoran junayhteyden Haaparantaan. Haaparannasta pääsee yhden vaihdon jälkeen Jäämerelle asti, Norjan Narvikiin.

Vertailun vuoksi: uudet radat Suomen Lapista Jäämerelle maksavat suuruusluokkaa kolme miljardia euroa. Siis liki tuhat kertaa enemmän.

Haaparannan-yhteys helpottaisi teollisuuden kuljetuksia, vauhdittaisi matkailua ja näin poikisi kipeästi kaivattuja työpaikkoja, Sähköistämiseen käytetyt miljoonat tulisivat moninkertaisina lyhyessä ajassa takaisin kasvavina verotuloina ja paranevana työllisyytenä.

Suora junayhteys Ruotsiin ei ole toki ainoa kestävän kasvun järki-investointi. Otetaan toinen esimerkki: Tampereen ratikka.

Tampereen valtuusto päätti eilen selvin luvuin viedä ratikkaa eteenpäin. Hanke parantaa liikenteen sujuvuutta, lisää joukkoliikenteen käyttöä ja vähentää päästöjä. Se myös mahdollistaa kaupunkiseudun kasvun ja leikkaa joukkoliikenteen käyttökuluja.

Ratikan hyöty-kustannusindeksi – hankkeen yhteiskunnallisesta kannattavuudesta kertova luku – onkin erittäin hyvä. Siis: ratikkaan käytetty veroeuro poikii mukavasti yhteiskunnalle takaisin.

Hallituksella onkin nyt erinomaiset mahdollisuudet vauhdittaa kestävää kasvua. Tarvitsemme suoran ratayhteyden Ruotsiin ja ratikan Tampereen seudulle. Tarvitsemme tarkoin kohdennettuja lisäsatsauksia ratoihin, rakennusten energiatehokkuuteen ja kotimaiseen, uusiutuvaan energiaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *