Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tynkkynen julkaisi vertailun kaupunkien kävelykaduista: Kävelykatujen määrää tulisi lisätä Tampereella merkittävästi

tiedote 18.1.2006

Tamperelaisen kaupunginvaltuutetun ja kansanedustajan Oras Tynkkysen (vihr.) tänään Suomen 20 suurimmasta kaupungista julkaisema vertailu osoittaa, että monet kaupungit ovat kävelykatujen rakentamisessa jo kaukana Tampereen edellä. Tampereella kävelykatuja on vasta 500 metriä eli saman verran kuin väestöltään 3/4 pienemmässä Hämeenlinnassa.

Järvenpäässä, Hämeenlinnassa ja Jyväskylässä kävelykatuja on noin neljä kertaa niin paljon kuin Tampereella (0,25 cm/as.). Joensuussa kävelykatuja on kolminkertainen, Vaasassa ja Raumallakin yli kaksinkertainen määrä Tampereeseen verrattuna.

Kylmä ilmasto ei ole este kävelykaduille, sillä Oulussa ja Rovaniemellä on noin kaksi kertaa niin paljon kävelykatuja asukasta kohti kuin Tampereella. Tarvittaessa kävelykatuja voidaan kattaa tai Porvoon mallin mukaisesti varata kävelijöiden käyttöön vain kesäisin.

Tampereen kaupunginvaltuusto käsittelee tänään keskustan liikenneosayleiskaavaa, jossa päätetään kävelykatujen sijoittamisesta. Kaavaehdotus laiminlyö uusien kävelykatujen rakentamisen ja keskittyy ns. kävelypainotteisiin katuihin – siis ‘kävelykatuihin’, joilla saa ajaa autolla.

“Rohkaisevat esimerkit eri puolilta Suomea osoittavat, että kävelykatujen määrää on mahdollista lisätä merkittävästi Tampereen nykytasosta samalla keskustan viihtyvyyttä parantaen. Tampere uhkaa jäädä kävelykatujen kehittämisessä jälkeen”, Oras Tynkkynen katsoo.

“Kävelykatujen vastustus perustuu usein pinttyneisiin ennakkoluuloihin. Esimerkiksi Kouvolassa kaupungin uutta kävelykatua vastustettiin raivoisasti. Kadun valmistuttua kaupunkilaiset ovat olleet tyytyväisiä – ja nyt kävelykatua aiotaan laajentaa”, Tynkkynen jatkaa.

Vertailun tiedot saatiin soittamalla 20 suurimman kaupungin virkahenkilöille, sillä koottua tietoa kävelykaduista ei juurikaan ole saatavilla. Vertailua hankaloittaa yhtenäisen määritelmän ja tilastoinnin puute, eivätkä tiedot siksi ole välttämättä tarkkoja ja yhteismitallisia. Tynkkynen korostaakin, että ministeriöiden olisi huolehdittava siitä, että kävelykaduista ja pyöräteistä on saatavilla ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa.

Lisätietoja
Oras Tynkkynen
avustaja Annina Käppi, etunimi.sukunimi@eduskunta.fi

> Kävelykatujen vertailu