Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä Lanka: Kevyt liikenne on painava asia

Eduskunta kävi hiljattain kymmentuntisen keskustelun liikennepoliittisesta selonteosta. Keskustelua tosin huomasi tuskin kukaan, sillä samana päivänä ilmoitettiin sattumoisin erään ministerin vaihtumisesta.

Vaikka selonteko ei liiemmin politiikan toimittajia kiinnostanut, väitän sitä silti historialliseksi avaukseksi. Ensimmäistä kertaa hallitus yrittää hahmotella, miltä näyttäisi ilmastonsuojelun asettamiin rajoihin sopiva liikenne.

Ainutlaatuista selonteossa on myös poikkeuksellisen mittava satsaus raideliikenteeseen. Tiettävästi ensimmäistä kertaa itsenäisen Suomen historiassa ratahankkeisiin investoidaan enemmän kuin tiehankkeisiin. Se jos jokin on historiallista.

###

Täysin kiitettävin paperein ei selonteko silti selviä. Kuusikymmensivuisessa selonteossa kevyttä liikennettä on käsitelty vaivaisen puolikkaan sivun verran.

Kävellen ja pyöräillen tehdään Suomessa matkoista noin kolmannes. Osuutta voisi kasvattaa selvästi, jos kevyen liikenteen edistäminen otettaisiin liikennepolitiikan kärkitavoitteeksi. Tukholmassa pyöräilyn osuus on jo tuplattu.

Suomalaiskaupungeille hyvä tavoite voisi olla pyrkiä saavuttamaan pyöräilyssä Oulun taso. Pohjois-Suomen pääkaupungissa matkoista tehdään pyörällä noin viidennes. Tampereella, Espoossa ja Lahdessa päästään vasta alle kolmasosaan tästä.

###

Terveyssuositusten mukaan jokaisen pitäisi harrastaa vähintään puoli tuntia keskiraskasta liikuntaa joka päivä. Tavoite toteutuu käytännössä jo sillä, jos kävelee reippaasti runsaan kilometrin bussipysäkille tai pyöräilee viiden kilometrin työmatkan.

Nykyään kuitenkin vain alle puolet aikuisista liikkuu terveyden kannalta riittävästi. Ylilääkäri Pertti Mustajoki on laskeskellut, että vajaassa vuosisadassa suomalaisilta on kadonnut elämäntapojen muutosten takia viitisen tuntia liikuntaa päivässä.

Liikkumistottumukset riippuvat pitkälle yhdyskuntasuunnittelusta ja liikennepolitiikasta. Yhdysvaltalaistutkimusten mukaan kävelyn kannalta suotuisien alueiden asukkaat kävelevät tuplasti niin paljon kuin ihmiset, joiden asuinalueet ovat kävelyvihamielisiä.

Tähän asti olemme suunnitelleet liikunnan pois arjestamme. Vastedes meidän pitää rakentaa liikkumaan kannustavia yhdyskuntia.

Perusteet ovat vankat. Kevyen liikenteen edistäminen on paitsi hyvää ilmastopolitiikkaa, myös hyvää terveyspolitiikkaa.

Oras Tynkkynen

Kirjoittaja on Vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja ja tamperelainen kansanedustaja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *