Oras Tynkkynen Tukholman ruuhkamaksuäänestyksestä: Ruuhkamaksut käyttöön myös Suomessa

tiedote 18.9.2006

Kansanedustaja Oras Tynkkynen (vihr.) iloitsee Tukholman ruuhkamaksuja koskevasta äänestystuloksesta. Eilen Ruotsin parlamentti- ja kunnallisvaalien yhteydessä järjestetyssä kansanäänestyksessä enemmistö kansalaisista antoi tukensa ruuhkamaksujen jatkamiselle.

“Tukholman ruuhkamaksukokeilu on ollut huikea menestys. Ruuhkat ja päästöt ovat vähentyneet selvästi, liikenne sujuvoitunut ja joukkoliikenteen käyttö lisääntynyt. Tukholma näyttää tietä kestävässä liikenteessä koko Euroopalle”, vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja Tynkkynen riemuitsee.

Ruotsin vihreiden vaatimuksesta käyttöön otettujen ruuhkamaksujen tulokset ovat ylittäneet odotukset. Selvitysten mukaan autoilijoiden määrä väheni viidenneksellä ja jonottaminen iltapäiväruuhkissa jopa puolittui. Joukkoliikenne sai 45 000 uutta käyttäjää. Päästöt vähenivät Tukholman keskustassa 8–14 %. Puhtaamman ilman ansiosta vältettäisiin 20–25 ennenaikaista kuolemaa vuosittain.

“Suomenkin tulee pikaisesti selvittää ruuhkamaksujen käyttöönottoa Tukholman rohkaisevan esimerkin innoittamana. Maksut tulee sisällyttää jo seuraavaan hallitusohjelmaan. Luontevin kohde maksuille Suomessa on pääkaupunkiseutu”, Tynkkynen katsoo.

Ruuhkamaksut ovat oikeudenmukainen tapa ohjata autoilua taloudellisesti. Ne voidaan keskittää alueille, joilla autoilun haitat ovat suurimpia ja joukko- ja kevyt liikenne tarjoavat toimivan vaihtoehdon. Näin maaseudun ja pienten kaupunkien asukkaat eivät joutuisi kärsimään maksuista. Ruuhkamaksujen tuotoilla voidaan rahoittaa joukko- ja kevyen liikenteen kehittämistä.

Keväällä hyväksytyssä vihreiden liikennepoliittisessa ohjelmassa esitetään satelliittipaikannukseen perustuvia ruuhkamaksuja. Toisen sukupolven järjestelmä mahdollistaa maksujen joustavan kohdentamisen esimerkiksi suurten kaupunkien keskustoihin ja pääväylille ruuhka-aikaan.

Lisätietoja

Oras Tynkkynen