Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä Lanka: Kuvittele

Kaikki harhaanjohtaminen on verolle pantava

Vihreä Lanka 6.2.04

John Lennon kannusti aikoinaan kuvittelemaan maailman ilman valtioita, uskontoa ja omaisuutta.

Vaikeutetaan tehtävää hieman: koeta hahmottaa maailma, jossa uusklassisen taloustieteen oletukset pitävät paikkansa. Kuvittele erityisesti, että täydellinen informaatio on markkinoilla kaikkien saatavilla.

Pinnistä, pinnistä! Miltä maailma näyttäisi? Millaisia olisivat brutaalin rehelliset mainokset?

* * *

Tutustu uuteen kevätmallistoomme, jossa muotisuunnittelijat ovat hyväksikäyttäneet alakulttuurien tyylejä. Eilen kapinallinen, tänään kaupallinen!

Jos ihmettelet tuotteittemme edullisuutta, siihen on hyvä syy: emme maksa niiden tekijöille juuri mitään. Esimerkiksi vietnamilainen tehdastyöntekijä… Anteeksi, juuri tulleen tiedon mukaan tuotanto siirrettiin eilen alhaisempien palkkojen perässä Laosiin.

No, vähän me heille maksamme joka tapauksessa.

* * *

Vaikka colajuomamme valmistetaan Suomessa, jokaisesta pullosta menee lisenssimaksu yhdysvaltalaiselle suuryhtiölle, joka on rahoittanut avokätisesti George Bush tyhmemmän vaalityötä. Vastapalvelukseksi Yhdysvaltain hallinto vastustaa kiivaasti sokerin käyttöä rajoittavia terveysohjeita Maailman terveysjärjestössä.

Parin viime vuosikymmenen aikana limsan kulutus Suomessa on kaksinkertaistunut. Tulosta ei ole saavutettu laiskottelemalla, vaan kaikkialle tunkevalla mainonnalla, kilpailijoitten ostamisella ja varhaiskasvatuksella – koulujen limsa-automaateilla. Ei olekaan ihme, että suomalaisista lapsista jo joka kymmenes on lihava.

* * *

Harmittavatko aneemiset joukkoliikenneyhteydet? Autolla liikkuessa säästät aikaa – etenkin, jos et laske mukaan auton hankkimiseksi paiskimiasi ylitöitä. Uuden auton hinnalla voisit matkustaa taksilla liki tuhat kertaa.

Vanhoissa automainoksissa ajetaan ylhäisessä yksinäisyydessä luonnonkauniissa maisemissa. Todellisuudessa vietät suurimman osan ajastasi ratin takana yksitoikkoisella moottoritiellä tai keskustassa muun liikenteen seassa.

Ja ei, jos sinulla on pieni penis, tämän auton ostaminen ei auta lainkaan.

* * *

Systemaattiselle harhaanjohtamiselle on suomen kielessä oma sana: mainonta. Osmo Soininvaara kirjoitti yli vuosikymmen sitten provokatorisesti, että mainonta on markkinataloudelle sama kuin doping urheilulle: se mahdollistaa menestyksen vilpillisin keinoin.

Miksi teollisuusmaissa niin monet ovat onnettomia, vaikka aineellisesti asiat ovat paremmin kuin koskaan aikaisemmin ihmiskunnan historiassa? Ehkä osittain siksi, että valtava teollisuudenala paiskii hartiavoimin töitä saadakseen ihmiset haluamaan asioita, joita he eivät koskaan tienneet tarvitsevansa. Mainostoimistot ovat tyytymättömyystehtaita, joiden sivutuotteena syntyy pahoinvointia.

Mainonnan vaikutuksia ei kannata liioitella. Ihmisten medialukutaito on kehittynyt, ja monet viittaavat kaupallisille tiedotteille fiksusti kintaalla. Silti mainonta tulee väistämättä mieleen, kun mietitään uusia verotuksen kohteita.

Kaikki kaupallinen harhaanjohtaminen on verolle pantava.

Oras Tynkkynen