Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Valtuustoaloite terveydenhuollon sähköpostipalvelusta

Terveydenhuollossa sähköposti voi olla kustannustehokas tapa tarjota yksilöllistä ja asiakaslähtöistä palvelua. Kaupunki voisi ottaa käyttöön osoitteen, johon voisi lähettää omaa terveydentilaa koskevia kysymyksiä. Kysymyksiä tulisi voida jättää myös kaupungin www-sivuilta.

Monenlaisiin terveyspulmiin on hyvä saada opastusta yhdestä osoitteesta. Maallikon ei voi olettaa tietävän, minkä alan asiantuntijan puoleen on kulloinkin syytä kääntyä. Usein eri alat myös nivoutuvat yhteen; asiakas voi tarvita esimerkiksi sekä psykologin, ravintoterapeutin että lääkärin ohjeita.

Sähköpostipalvelusta voi olla lukuisia hyötyjä. Se voi madaltaa kynnystä lähestyä terveydenhuollon ammattilaista ja hakeutua hoitoon. Monissa sairauksissa varhainen hoitoon hakeutuminen parantaa tervehtymisen mahdollisuuksia ja säästää yhteiskunnalle rahaa.

Selvissä tapauksissa voidaan välttyä lääkärikäynniltä. Esimerkiksi Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön (YTHS) selvityksen mukaan yleislääkäri on voinut antaa noin 60 %:iin säätiölle tulleista sähköposti-kysymyksistä vastauksen ilman kehotusta tulla lääkäriin. Lääkärikäyntiä edellyttävissä tapauksissa asiakas voidaan opastaa suoraan oikealle luukulle ja näin säästää jälleen terveydenhuollon voimavaroja.

Palvelun toimiminen laajassa mittakaavassa edellyttää sitä, että viesteihin vastaamiseen varataan tarpeeksi työaikaa. Lisäpanostus palveluun tuonee kuitenkin säästöjä toisaalla.

YTHS:llä on Tampereella jo kahdeksan vuoden kokemus sähköpostipalvelusta. Ensimmäisen vuoden kymmenistä viesteistä palvelun käyttö on kasvanut viime vuoden yli 600 kysymykseen ilman erityistä mainostamista. Kysymyksiin vastaavat parin päivän sisällä lääkäri, psykologi ja hammaslääkäri. Lääkärille on varattu sähköpostipalveluun työaikaa kaksi tuntia viikossa. Asiakkaiden palaute on ollut myönteistä.

YTHS:llä on myös valtakunnallinen verkkolääkäripalvelu. Rovaniemen kaupungilla on puolestaan vastaavanlainen verkkohoitaja.

Sähköpostipalvelu sopisi hyvin eTampere-hankkeen osaksi. Palvelu olisi kaupunkilaisten selvän enemmistön saatavilla, sillä jo 2/3:lla tamperelaisista on sähköpostiosoite. Kaupungille on kertynyt kokemuksia kansalaiskioskista, jossa virkahenkilöt vastaavat kansalaisten yleisiin, kaupungin toimintaa koskeviin kysymyksiin.

Yksi mahdollinen palveluun liittyvä ongelma on tietoturva. Monissa olemassa olevissa palveluissa käyttäjälle tehdään selväksi, että tiedon lähettämiseen internetissä liittyy aina tietty riski. Tällöin käyttäjä voi arvioida, mitä tietoja hän haluaa itsestään lähettää.

Me allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut esitämme, että kaupunki alkaa tarjota terveydenhuolto-opastusta sähköpostitse.

Tampereella 13.2.2002

Oras Tynkkynen
Riitta Koskinen
Hanna Tainio