Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aamulehti: Dieselveron poistamista kannatetaan

Aamulehti 21.8.06

Kalevi Suoniemi väitti (AL 15.8.), että kansanedustajat eivät ole puuttuneet ns. dieselveroon eli dieselautoilta perittävään erilliseen käyttövoimaveroon.

Dieselautot tuottavat ilmastoa lämmittäviä päästöjä bensakäyttöisiä autoja vähemmän. Siksi monien on vaikea ymmärtää, miksi dieselautoja rankaistaan erillisellä haittaverolla.

Keväällä valmistuneessa vihreiden liikennepoliittisessa ohjelmassa esitetäänkin dieselveron poistamista. Haittavero poistettaisiin tosin vain dieselautoilta, jotka täyttävät hiukkaspäästöjä koskevat tiukat normit.

Ohjelmassa esitämme myös, että autoilun verotus porrastetaan tiukasti päästötason mukaan. EU:n komissio on jo esittänyt auton omistamiseen kohdistuvan vuotuisen ajoneuvoveron porrastamista, ja ehdotus tuntuu nauttivan kannatusta yli puoluerajojen.

Ajoneuvoveron lisäksi kuitenkin myös auton hankinnan yhteydessä perittävä autovero pitää porrastaa. Hinta on yksi tärkeimmistä auton valintaperusteista. Siksi vaikuttamalla auton hintaan ostohetkellä ohjataan kuluttajia tehokkaimmin tekemään ympäristön – ja myös kukkaron – kannalta fiksuja ratkaisuja.

Autoverosta luopuminen saattaisi johtaa autoistumisen roimaan kasvuun. Tämä tekisi tyhjäksi mm. Tampereen kaupungin yritykset edistää joukkoliikennettä. Autovero kannattaa siis säilyttää, mutta päästöjen mukaan porrastettuna.

Veroporrastus kannustaisi suomalaisia valitsemaan vähäpäästöisiä autoja. Bensasyöpöistä autoista joutuisi maksamaan nykyistä enemmän, mutta vastaavasti energiatehokkaista autoista nykyistä vähemmän. Autoilija säästäisi bensapumpulla, sillä autot kuluttaisivat vähemmän polttoainetta.

Verotusta vihertämällä voimme muuttaa autoilua huomattavasti nykyistä kestävämmäksi.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr.)
vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja
Tampere