Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Puutarhatonttujen marssilauluja (Voima 9/2001)

Voima 9/2001

Puutarhatonttujen marssilauluja

Kun Puolan osuvasti nimetyssä Lappulaulussa riimitellään “taidanpa ottaa LSD:tä”, en epäile hetkeäkään laulajan vilpittömyyttä – sen verran happoisissa tunnelmissa tämän jyväskyläläisyhtyeen levy mönkii.

Invisible sightseeing on eittämättä mielenkiintoisimpia kotimaisia tuotoksia aikoihin. Levy on eklektinen sekametelisoppa, jonka aineksia on poimittu sienimetsän lisäksi jazzista, ambientista, rockista, kansanmusiikista, teknosta – ja, hetkinen, marssimusiikista? Tietokonepeliäänet ja konerytmit yhtyvät haitariin, kitaraan ja ksylofoniin. Levotonta. Voin kuvitella, että puutarhatonttujen albumilistalla Puola pitää kärkisijaa vuodesta toiseen.

Puola: Invisible sightseeing. Rikos Records.*****

Epäkoe

Drum’n’bass eli suomalaisittain rumpubasso näyttää jääneen osittain muun kotimaisen konemusiikin jalkoihin. Maineikkaimpia kotimaisia alan kokoonpanoja on Koe, jonka albumia odotellessa voi kuunnella Exogenic Breaksin julkaisemaa 12-tuumaista.

Yhtyeen nimen ei kannata antaa hämätä, sillä kokeellisuus on levystä kaukana. Sen sijaan tarjolla on vähäeleistä perusrumpubassojumitusta. Teknisesti kaikki on kohdallaan, mutta jotain puuttuu. Musiikkioikeusjärjestelmän korkein aste eli tanssilattioiden kansa lopulta päättää, onko puute häiritsevä. Visuaalinen puoli kyllä toimii: levyn kannessa on sykähdyttävä kuva sukulaistensa vaatekaapista Floridasta löytyvästä kuubalaispoika Elián Gonzálesista.

Koe: Koe. Exogenic Breaks.***

Niukkaa ilottelua

Pan sonic – omaa sukua Panasonic – herätti 90-luvun loppupuoliskolla huomiota: ulkomailla kokeellisen minimalisminsa ansiosta ja Suomessa siksi, että oli ensin herättänyt huomiota ulkomailla.

Yhtye jatkaa valitsemallaan niukkuuden polulla. Analogilaitteista huolella valikoidut piipitykset, ulinat, kohinat ja naksahdukset kutsuvat kuulijaa asettumaan aloilleen, avaamaan korvansa ja antautumaan oivaltavalle kokemukselle. Tämä on musiikin zeniä, joka perustuu toistoon, kestoon, rytmiin, hiljaisuuteen – ja etenkin kaiken turhan riisumiseen musiikin yltä.

Aaltopiiri on Pan sonicin albumeista vivaihteikkain; paikoin voidaan puhua jopa melodiasta. Yhtä kaikki, levy toimii. Ja voiko kukaan olla pitämättä kappaleista, joiden nimiä ovat Liuos, Hallapyydys ja Reuna-alue?

Pan sonic: Aaltopiiri. Blast First.****

Leluase

Toinen suuryrityksen tuotemerkistä itselleen nimen napannut suomalaisyhtye on L’go Pistooli, joka on ehättänyt tuottaa myös yhden kappaleen 22 Pistepirkon uudelle albumille.

For Boogie Babes & Lover Boys on groovia downtempoa, jonka yhtye itse määrittelee avaruus-dub-diskoksi. Koneista huolimatta lopputulos on sen verran orgaaninen, että yhtye toiminee livenä mainiosti.

EP:n kaikki neljä kappaletta puoltavat paikkansa, mutta aatelia ovat Honey B. & T-Bonesin Aija Puurtisen tähdittämät raidat. Shake That Thing on tummaa tunnelmointia. Loverboy tuo puolestaan mieleen Massive Attackin, mikä on musiikille aina pelkkää plussaa.

L’go Pistooli: For Boogie Babes & Lover Boys. Kääntö Records.***