Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aamulehti: Käyttömaksu olisi veroa reilumpi

Aamulehti 29.12.2006

AL:ssä (27.12.) kirjoitettiin Suomeen kaavailluista satelliittipaikannukseen perustuvista tienkäyttömaksuista. Toimittaja päätyi kuitenkin puoltamaan nykyistä ajoneuvoveroa.

Vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa kutsutaan toisinaan harhaanjohtavasti käyttömaksuksi, vaikka veron suuruus on riippumaton auton käytöstä. Pari sataa kilometriä vuodessa käytettävän mökkiauton vero on yhtä suuri kuin auton, jolla ajetaan samanmoinen matka joka päivä.

Ajoneuvovero ei ota huomioon autoilijoiden erilaisia olosuhteita. Vero rokottaa yhtä ankarasti välttämättömiä työmatkoja kuin hupiajelua keskustorin ympäri.

Satelliittipohjainen tienkäyttömaksu olisi ajoneuvoveroa reilumpi ja fiksumpi. Maksut voitaisiin kohdentaa tarkkaan paikan ja ajan mukaan.

Maksu olisi suurempi kaupunkiseuduilla, joilla joukkoliikenne tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon yksityisautolle. Samoin ruuhka-aikoina olisi luontevaa maksaa enemmän kuin aamuyöllä tyhjillä kaduilla.

Vastaavasti maaseudulla maksua ei tarvitsisi maksaa välttämättä lainkaan. Näin maksu olisi myös aluepoliittisesti oikeudenmukainen. Pälkäneellä ja Kihniössä ei autoilu maksaisi niin paljon kuin Tampereella.

Toimittaja epäili, että maksulaitteita rukkailtaisiin maksun välttämiseksi. Epäilemättä jotkut autoilijat yrittäisivät laistaa maksusta.

Sama ongelma koskee kuitenkin myös esim. rekkojen ajopiirtureita – verotuksesta tai sosiaaliturvasta puhumattakaan. Pienen vähemmistön yritykset väärinkäyttää järjestelmää tuskin ovat riittävä syy luopua siitä.

Yksityisyyden suojan ei tarvitse satelliittipaikannuksen takia olennaisesti kaventua. Seuranta kohdistuisi ajoneuvoon eikä ihmiseen. Tiedon keräämisestä ja sen käytöstä on kuitenkin tarkoin sovittava.

Satelliittipohjaisista maksuista olisi monia etuja. Kansainvälisten kokemusten perusteella ruuhkat ja keskustojen ilmansaasteet vähenisivät useita kymmeniä prosentteja, jos maksuilla päästäisiin vaikuttamaan liikennevirtoihin.

Jos auto ajaa kolarin, paikannin voisi automaattisesti hälyttää ambulanssin juuri oikeaan paikkaan. Älykkään liikenteen verkoston ITS Finlandin selvitysten mukaan tekniikka voisi Suomessa vähentää lähes 20 liikennekuolemaa vuodessa.

Liikennepolitiikkaa helpottaisi tarkka tieto siitä, kuinka paljon autoja milläkin tieosuudella kulloinkin ajaa. Edelläkävijänä Suomi voisi myös luoda
teknologiasta ja palveluista vientibisneksen.

Pertti Salovaara
kansanedustaja (kesk.)

Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr.)