Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä Lanka: Onko aika ajanut YK:n ilmastoneuvottelujen ohi?

Jokavuotinen YK:n ilmastokokous alkoi maanantaina Etelä-Afrikan Durbanissa. Odotukset kokousta kohtaan ovat vähissä.

Ilmastoneuvottelujen historiaa täplittävät hyvät uutiset kuten viime vuonna Cancúnissa. Enimmäkseen neuvottelut ovat kuitenkin olleet melkoista kivireen vetämistä.

Eniten petyttiin kaksi vuotta sitten Kööpenhaminassa. Mahalaskun jälkeen moni kysyi, ovatko yksimielisyyttä edellyttävät YK-neuvottelut enää oikea foorumi ratkaista ilmastokriisiä.

YK-prosessin rinnalla on jo pitkään kulkenut neuvotteluja tukevia ja täydentäviä väyliä. Kansainvälisen ilmastopolitiikan kipuillessa on syytä vahvistaa rinnakkaisia etenemistapoja – ja miettiä avoimesti uusia.

Mainitsen niitä kahdeksan.

Uusia väyliä ilmastonsuojelulle

Valtiot käyttivät viime vuonna fossiilisten polttoaineiden tukemiseen yli 400 miljardia dollaria – monta kertaa enemmän kuin uusiutuvaan energiaan. Fossiilitukiaiset on ajettava alas ripeästi esimerkiksi G20:n johdolla.

Maailman johtavat taloudet ovat valmiita satsaamaan fuusioenergian kehittämiseen ITER-hankkeessa yli 15 miljardia euroa, vaikka tekniikka saattaa olla kaupallisessa käytössä vasta 2040-luvulla – jos silloinkaan. Suurhankkeita tarvitaan pikemminkin aurinkoenergian, hiilen talteenoton ja varastoinnin sekä tehokkuusharppausten kaupallistamiseen.

Kioton pöytäkirjan maakohtaisia päästötavoitteita voi täydentää sektorikohtaisilla velvoitteilla. Osasopimuksia voi rakentaa esimerkiksi metalliteollisuuden tai lentoliikenteen päästöille. Kansainvälisiä tehokkuusnormeja kannattaa asettaa mm. uusille autoille ja lampuille.

Ilmastopäästöihin vaikutetaan muissakin kansainvälisissä sopimuksissa. Teollisten F-kaasujen vähentämistä voi ajaa Montrealin pöytäkirjassa ja mustan hiilen päästöjen leikkaamista ilmansaastesopimuksissa.

Energiaverojen minimitasoja voi yrittää koordinoida G20:ssä. Vähäpäästöisen teknologian kaupan esteet pitää raivata Maailman kauppajärjestössä WTO:ssa.

Ilmastokriisiä on liki mahdoton välttää, jos väestönkasvua ei saada hillittyä. Ero hurjimman ja maltillisimman kasvun polkujen välillä vastaa vuosisadan puolivälissä Kiinan ja Yhdysvaltain nykyisiä päästöjä yhteensä. Suomi voi näyttää esimerkkiä nostamalla väestökysymykset uuden kehityspoliittisen ohjelman keskiöön.

Kansallisen ilmastopolitiikan tyhjiöstä kärsivässä Yhdysvalloissa parhaita tuloksia on saatu torjumalla hiilivoimaloita paikallisesti. Jos tiukkoja velvoitteita ei lähiaikoina saada kansainvälisesti voimaan, on ilmastolle tuhoisa päästöpolku estettävä vaikka voimala kerrallaan.

Toivosta pidettävä kiinni

Vaikeat ilmastoratkaisut eivät muutu helpoiksi sillä, että niistä hierotaan sopua jonkin toisen lipun alla. Yksikään konsti ei myöskään riitä yksin ratkaisemaan ilmastokriisiä.

Yhdessä keinot voivat kuitenkin ostaa aikaa ja kammeta maailman päästöjä kestävälle uralle. Täydentävät väylät voivat myös johdattaa kohti ratkaisevaa etappia: kattavaa, kunnianhimoista ja sitovaa ilmastosopimusta.

Kansainvälisen ilmastopolitiikan tilanne on kiistatta vaikea, mutta onneksi ei lohduton. Malediivien presidentin Mohamed Nasheedin sanoin meidän tulee kieltäytyä luopumasta toivosta.

Oras Tynkkynen

Kirjoittaja on Vihreiden kansanedustaja ja varapuheenjohtaja, joka lähtee lauantaina kahdenteentoista ilmastokokoukseensa Durbaniin. Kioton kokoukseen vuonna 1997 hän matkusti junalla, laivalla ja polkupyörällä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *