Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä blogi: Seitsemän syytä edistää sähköautoja

Vihreät esitti eilen tavoitteeksi, että vuosikymmenen loppuun mennessä 100 000 autoa on Suomessa vaihtanut tuontiöljystä sähköön. Tämän edistämiseksi tulee sähköautoja vapauttaa väliaikaisesti veroista kansainvälisten esimerkkien mukaisesti.

Miksi sähköautoja pitää sitten edistää? Tähän on monta hyvää syytä.

Ensinnäkin sähkömoottori on perinteistä polttomoottoria energiatehokkaampi ja jarrutusenergia saadaan hyödynnettyä. Mitä vähemmällä energialla pystytään liikkumaan, sitä vähemmän syntyy energiantuotannosta haittoja.

Toiseksi sähköautojen avulla voidaan vähentää öljyriippuvuutta. Nykyään autoilu perustuu yli 90-prosenttisesti fossiiliseen tuontiöljyyn. Sähköautojen energia voidaan tuottaa kotimaassa uusiutuvilla energianlähteillä.

Kolmanneksi energiatehokkuudesta ja öljystä eroon pääsemisestä seuraa se, että sähköautot vähentävät päästöjä – silloinkin, vaikka osa sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla. Jos sähkö tuotetaan kokonaan uusiutuvilla, on sähköautolla ajo käytännössä päästötöntä.

Neljänneksi sähköautot pitävät vähemmän meteliä. Moottorimelu vähenee erityisesti kaupunkiajossa, ja juuri kaupungeissa liikenteen melusta kärsiviä ihmisiä on eniten.

Viidenneksi sähköautoilla voidaan parantaa vaihtotasetta. Viime vuonna Suomen vaihtotase oli runsaat miljardi euroa pakkasella, ja samalla öljyä tuotiin kotimaiseen käyttöön viiden miljardin euron edestä. Sähköautoilla vajetta voidaan paikata ja tase aikanaan kääntää jopa plussan puolelle.

Kuudenneksi sähköautoala tarjoaa vientimahdollisuuksia. Toimimalla ripeästi voimme vielä saada etulyöntiaseman maailmanmarkkinoilla. Ministeriön arvion mukaan ala voi luoda Suomeen useita tuhansia uusia työpaikkoja.

Seitsemäntenä sähköautoilla voidaan leikata autojen polttoainekuluja. Sähköautot ovat vielä nykyään kalliita hankkia, mutta halpoja käyttää. Satasta kohti lasku jää vain pariin euroon.

Kaikkia ongelmia sähköautot eivät toki ratkaise. Ei ratkaise mikään muukaan liikennepoliittinen konsti.

Sähköautojen edut ovat kuitenkin niin huomattavia, että niitä pitää edistää olennaisesti tähänastista tarmokkaammin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *