Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Pirkanmaan Sanomat: Sata strategiaa

Edellinen hallitus laati yhden arvion mukaan noin sata strategiaa. Ajatus taustalla on kaunis.

Strategioilla linjataan tavoiteltua suuntaa ja päätetään sitä kohti johtavista toimenpiteistä. Sitten vain ryhdytään hommiin ja kas, Suomi on taas himpun verran parempi maa.

Usein todellisuus jää kuitenkin kauas ihanteesta.

Ylityöllistetyt virkahenkilöt puurtavat tuottaakseen isoja paperinippuja, joita lukee vain ani harva. Päätöksentekijät turtuvat strategiaähkyyn, eikä puoliakaan hyväksytyistä linjauksista muisteta tai tiedetä. Hyväksymisen jälkeen strategiat pölyttyvät hyllyillä, ja toimeenpano laiminlyödään.

Strategian laatiminen on usein samanlainen korviketoiminto kuin selvityshenkilön nimittäminen tai työryhmän asettaminen. Kun kimpaantunut kansalainen tenttaa hallitukselta toimia, voi ministeri vastata, että juuri on valmisteilla strategia.

Strategioitakin tarvitaan, mutta määrä ei korvaa laatua. Kannattaa tehdä mieluummin vähemmän strategioita perusteellisesti kansalaisia kuullen ja toimeenpanoon satsaten kuin tehtailla paperia toisensa perään.

Mahtipontisista ohjelmista painopistettä tulee myös siirtää käytännön tekemiseen. Yksi avain voi olla malli, jota kutsutaan kokeiluyhteiskunnaksi.

Kokeiluyhteiskunnassa tunnustetaan, ettei komitea pysty suunnittelemaan täydellistä kamelia. Merkittävää yhteiskunnallista ongelmaa ei kannata haudata vuosiksi työryhmään, vaan lähdetään oppimaan yrityksen ja erehdyksen kautta.

Hyvä tapa on käynnistää kokeilu, jolla testataan jotain ratkaisua – työllistämistä, joukkoliikennelippua, kielten opetusta tai melkein mitä tahansa. Tuloksia seurataan ja arvioidaan tarkkaan. Jos hanke näyttää menevän pipariksi, korjataan suuntaa heti matkan varrella eikä vasta vuosien jälkeen.

Kokeilujen luonteeseen kuuluu se, että aina ei voi onnistua. Sekin voi olla arvokas tieto; tätä konstia ei ainakaan kannata ottaa käyttöön. Keksitään siis jotain parempaa.

Kokeiluilla tuloksia saadaan kuitenkin välittömästi ja lupaavilta kuulostavat ideat koetellaan käytännössä. Kun jotkin ratkaisut osoittautuvat toimiviksi, ne voidaan ottaa ripeästi käyttöön koko maassa.

Vinhaa vauhtia muuttuvassa maailmassa menestyäkseen Suomen täytyy olla aiempaa notkeampi. Siis enemmän kokeiluja, vähemmän strategioita.

Oras Tynkkynen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *