Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Maastoliikennelain uudistamiseksi esitettyjen ideoiden joukkoarvio käyntiin

Maastoliikennelain joukkoistaminen on edennyt arviointivaiheeseen. Kaikkia asiasta kiinnostuneita pyydetään arvioimaan suomalaisten esittämiä ideoita maastoliikennelain uudistamiseksi. Arviointi alkaa tiistaina 24.9.2013 osoitteessa joukkoarvio.fi. Arviointi jatkuu 8.10.2013 asti.

Maastoliikennelain uudistamista koskevat ideat liittyvät esimerkiksi siihen, missä moottorikelkalla tai mönkijällä saa ajaa, millaisia ajokorttivaatimuksia maastoliikenteelle pitäisi olla ja kenen mailla saa ajaa ja millaisin ehdoin. Mukana on myös ideoita siitä, kuinka luonto ja ympäristö tulee ottaa huomioon laissa sekä kuinka maastoliikenteen turvallisuutta voidaan parantaa. Ideoita esittivät sadat suomalaiset kesällä 2013 suomijoukkoistaa.fi-sivuston kautta.

Arviointiin osallistuvan ei tarvitse olla maastoliikenteen asiantuntija ‒ riittää, että aihe kiinnostaa. Osallistujat saavat prosessin aikana tarvittavaa lisätietoa kulloinkin arvioitavana olevasta ideasta. Arvioinnissa käytetään Stanfordin yliopistossa kehitettyä joukkoarviotyökalua.

Arvioinnin tulosten yhteenveto toimitetaan ympäristöministeri Ville Niinistölle. Kun tulokset on koottu, ministeriössä päätetään lakiesityksen mahdollisesta jatkovalmistelusta. Asian käsittelystä tiedotetaan osallistujille niin, että myös jatkoprosessi on mahdollisimman avoin.

Ensimmäistä kertaa Suomessa

Maastoliikennelain joukkoistaminen on Suomessa ensimmäinen kerta, kun lakiesityksen valmistelu avataan kansalaisten ja hallinnon yhteiseksi verkossa toteutettavaksi prosessiksi. Maastoliikennelain joukkoistaminen on eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan ja ympäristöministeriön yhteinen pilottiprojekti, jossa sovelletaan avoimen hallinnon käytäntöjä lainvalmisteluun. Tavoite on, että lainvalmistelusta tulee aiempaa läpinäkyvämpi ja osallistavampi prosessi.

Ympäristöministeriön vastuulla olevassa maastoliikennelaissa säädetään muun muassa moottorikelkoille tarkoitettujen reittien perustamisesta sekä traktoreilla ja työkoneilla tapahtuvasta hyötyajosta pelto- ja metsätöissä. Maastoliikennelakia sovelletaan maastossa teiden ulkopuolella. Lakia on uudistettu vuosina 1991 ja 1995.

Lisätietoja:

Tutkija Tanja Aitamurto, etunimi.sukunimi@gmail.com
Tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Oras Tynkkynen, puh. 050 512 1584, etunimi.sukunimi@eduskunta.fi
Ministeri Niinistön erityisavustaja Paloma Hannonen, ympäristöministeriö, puh. 040 772 3585, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *