Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ympäristökriteerien sisällyttäminen valtion matkustusohjesääntöön

Eduskunnan puhemiehelle

Valtion työmarkkinalaitos laatii vuosittain tarkastettavan matkustusohjesäännön, jota sovelletaan kotimaassa ja ulkomailla tehtyjen valtion virkamatkojen ja työntekijöiden matkojen matkakustannusten korvaamiseen ja korvattavien matkustustapojen määrittelemiseen.

Säännön mukaan virkamatka on tehtävä niin lyhyessä ajassa ja vähin kokonaiskustannuksin kuin mahdollista huomioon ottaen matkan ja määrättyjen tehtävien tarkoituksenmukainen ja turvallinen suorittaminen. Matkan kokonaiskustannuksia arvioitaessa on säännön mukaan otettava huomioon paitsi matkustamiskustannusten korvaus myös kulkuneuvon käyttämisellä mahdollisesti saavutettu ajan säästö.

Nykyinen matkustussääntö suosii nopeinta ja edullisinta matkustustapaa sinänsä ymmärrettävistä syistä. Koska kansainvälistä lentoliikennettä kuitenkin suositaan verotuilla eikä se toistaiseksi kuuluu kansainvälisten päästörajoitusten piiriin, monissa tapauksissa ohjesääntö merkitsee lentämisen valitsemista myös sellaisilla matkoilla, jotka voisi kohtuullisin kustannuksin ja kohtuullisessa ajassa tehdä esimerkiksi junalla.

Eri kulkumuodoilla on hyvin erilaisia ympäristövaikutuksia. VTT:n Lipasto-tietokannan mukaan yhdellä kilowattitunnilla energiaa pääsee lentokoneella tyypillisesti 1,6 km, henkilöautolla 2,9 km, linja-autolla 3,9-5,3 km ja junalla jopa 7-14,3 km. Linja-auton ja junien kohdalla vaihteluväli kuvastaa eroja matka-ajon ja lähiliikenteen välillä. Matka-aika riippuu paljon mm. täyttöasteesta ja käytetystä teknologiasta.

Ilmastonmuutoksen torjuminen on haaste, johon voidaan riittävässä laajuudessa vastata vain, jos se otetaan huomioon kaikilla hallinnonaloilla, kaikilla tasoilla ja kaikessa toiminnassa. Yhtenä osaratkaisuna valtio voisi sisällyttää matkustamisen ilmastotaseen osaksi virkamatkan kokonaistaloudellisuuden arviointia.

Ohjesääntöön on kirjattu vaatimus kiinnittää huomiota matkan välittömien kustannusten ohella myös muihin kokonaiskustannuksiin vaikuttaviin seikkoihin, muun muassa matkan vaikutuksiin työajan käyttöön. Ilmastopäästöt voidaan asettaa omaksi kriteerikseen, ja ne voidaan suhteuttaa muihin kriteereihin kohtuulliseksi katsotulla tavalla.

Ohjesääntö suhtautuu melko tiukasti työ- ja lomamatkojen yhdistämiseen. Mikäli sääntöä tarkistettaisiin sallivampaan suuntaan vähäpäästöisten kulkumuotojen osalta, voisivat joustojen tarjoamat mahdollisuudet kannustaa matkustajia kestävään liikkumiseen. Mahdollisuus yhdistää tietyin ehdoin työ- ja lomamatkoja voisi vähentää kokonaismatkustamista ja sitä kautta ympäristölle aiheutuvia haittoja.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Voidaanko ja tuleeko valtion matkustusohjesäännön seuraavaan päivitykseen sisällyttää ympäristökriteereitä?

Helsingissä 19 päivänä toukokuuta 2008
Oras Tynkkynen /vihr

Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemen vastaus eduskunnan sivuilla

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *