Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Pirkanmaan Sanomat: Halvan öljyn aika on ohi

Öljyn hinta on lyhyessä ajassa moninkertaistunut. Vielä vuonna 2001 barrelin eli tynnyrillisen öljyä sai 25 dollarilla. Neljä vuotta myöhemmin keskihinta oli jo kaksinkertainen – ja parissa vuodessa se tuplaantui uudelleen. Enimmillään öljyn hinta on käynyt jo yli 145 dollarissa barrelilta.

Mökkimatkalaisia bensan ja dieselin ennätyskorkea hinta ymmärrettävästi ärsyttää. Ärsytys on kuitenkin pientä sen rinnalla, mitä voi olla edessä kuljetusalalla. Dieselin äkkijyrkkä kallistuminen uhkaa monia yrittäjiä konkursseilla ja heidän työntekijöitään työpaikan menetyksellä.

Hätäisimmät ovat ehdottaneet polttoaineiden verojen alentamista. Se veisi kuitenkin ojasta allikkoon.

Mikä estäisi öljyntuottajia hilaamasta hintoja ylös lisää, jos ne tietäisivät kuluttajamaiden valtionvarainministerien säntäävän aina apuun? Voittajia eivät olisi autoilijat vaan öljysheikit – ja häviäjiä suomalaiset veronmaksajat.

Mitä sitten voisi tehdä? Useimmissa ratkaisuehdotuksissa on omat ongelmansa.

Vapautetaan kuorma-autoilijat vuotuisesta käyttövoimaverosta? Liian vähän liian myöhään. Palautetaan yrittäjille osa polttoaineveroista poikkeusratkaisuna? Ei ehdi akuuttiin hätään.

Halusi sitä tai ei, halvan öljyn aika on pysyvästi ohi. Lopulta ainoa kestävä ratkaisu kuljetusalalla on siirtää kustannukset hintoihin. Asiakkaiden kanssa on myös saatava sopimuksia, jotka kattavat mahdollisen tulevan öljyn hinnan nousun.

Valtio voisi tarjota pientä lohtua tukemalla energiatehokkaan, vähäpäästöisen kaluston hankintaa. Rekka- ja bussifirmat saisivat himpun verran helpotusta ja samalla raskaan liikenteen päästöt vähenisivät.

Kallis öljy pakottaa myös miettimään kuljetuksia uusiksi. Kannattaako tulevaisuudessa enää rahdata Suomeen patonkeja Ranskasta ja kivennäisvettä Saksasta? Onko koko maan maidon jalostus järkevää keskittää vain neljään meijeriin? Mitä järkeä on kuljettaa autoja rekoissa, kun junarata kulkee vieressä?

Parhaiten kalliin öljyn aikana selviävät energiatehokkaat yritykset ja maat. Tässä kisassa meidän kannattaa olla voittajien joukossa.

Energiatehokkuus pitää nostaa kärkitavoitteeksi sekä energia- että liikennepolitiikassa. Öljyn käytöstä talojen lämmityksessä on myös pyrittävä vaiheittain eroon.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr)
Tampere

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *