Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Pirkanmaan Sanomat: Pirkanmaa raiteille

Pirkanmaan Sanomat 26.10.06

Tampere on matkustajamäärältään maan suurin raideliikenteen risteyspaikka. Kaupungista lähtee raiteita neljään ilmansuuntaan, ja junia kulkee 120 päivässä.

Silti Pirkanmaalla henkilöliikenteen käytössä on vaivaiset 11 asemaa. Se on vain kaksi enemmän kuin Kouvolan ja Kotkan välisellä 50 kilometrin pätkällä.

VR Oy väittää paikallisjunien olevan kannattamattomia ja sysää vastuun liikenne- ja viestintäministeriölle. Ministeriö taas valittelee määrärahojen puutetta ja vaatii kuntia mukaan.

Niin kauan kuin kaikki pallottelevat vastuuta toisilleen, ei uusia junayhteyksiä saada. Sen sijaan ministeriön, Ratahallintokeskuksen, VR:n, Pirkanmaan liiton ja kuntien on sitouduttava yhteiseen ohjelmaan.

Siinä kunnat kaavoittavat asutusta pysäkkien läheisyyteen. Kävelymatkan säteelle pysäkistä saa fiksulla suunnittelulla asutettua 5 000 ihmistä viihtyisiin pientaloihin. Näin toteutuisi monen unelma pientalosta joukkoliikennematkan päässä työpaikasta.

Nykyään yhdyskuntarakenne ei tue junaliikennettä. Esimerkiksi Parkanossa asema on keskellä metsää seitsemän kilometrin päässä keskustasta. Koska oravat ja hirvet eivät käytä junia, matkustajamäärät ovat paljon mahdollisuuksia vähäisempiä.

Ministeriön on osallistuttava junavuorojen rahoitukseen ja VR Oy:n huolehdittava liikennöinnistä kohtuullisin kustannuksin. Jos yhtiö ei kykene kilpailukykyiseen hinnoitteluun, on harkittava muita vaihtoehtoja. Voisivatko kunnat ja valtio perustaa yhteisen Pirkanmaan junaliikenne Oy:n?

Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr.)
Tampere