Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä Lanka: Aluepolitiikka raiteilleen

Mitkä ovat alueiden menestystekijöitä 2000-luvun Suomessa? Kaksi nousee yli muiden: radat ja korkeakoulut.

Kysykää vaikka, mitä Lapin yliopisto merkitsee Rovaniemelle, tai jututtakaa lahtelaisia oikoradan tärkeydestä. Kajaani antaisi varmasti mitä tahansa yliopistosta ja Forssa junaradasta.

###

Korkeakoulujen määrää ei ole enää järkevää lisätä – pikemminkin tarvitaan lisää yhteistyötä ja erikoistumista. Sen sijaan nykyisiä ratoja pitää rempata ja rakentaa kokonaan uusia.

Kiireisintä on saada kuntoon Seinäjoki–Oulu-rata, joka on koko pohjoisen Suomen elämänlanka. Siksi vihreät vaativat hankkeelle 90 miljoonaa euroa ensi ja seuraavan vuoden budjettiin.

Työtä riittää muuallakin. Nykyisiä ratoja kunnostamalla voitaisiin esimerkiksi matka Helsingistä Kuopioon saada puristettua alle kolmeen ja puoleen ja Joensuuhunkin alle neljään tuntiin.

###

Väylillä voi tehdä hyvää tai huonoa aluepolitiikkaa. Huonoa on sellainen, jossa poliitikot puskevat juuri oman alueen hankkeita kuin lipponen ydinvoimaa. Minunkin pitäisi tärvätä työaikaani jokaisen Pirkanmaan kinttupolun nelikaistaistamiseen silkasta heimoaatteesta.

Tämä on nollasummapeliä – vähän kuin köydenvetoa, jossa vedetään yhtä aikaa tusinaan suuntaan. Veronmaksajien rahat kipataan sinne, missä on eniten muskeleita tai röyhkeimmät lobbarit.

Hyvää aluepolitiikkaa on sellainen, jossa hankkeita edistetään sen mukaan, missä niillä saadaan eniten hyvää aikaiseksi. Joskus voittaa oma alue, mutta aika usein parempia hankkeita on muualla.

###

Kaikki puolueet sanovat kannattavansa ratojen rahoitusta – ja kaikki hallitukset väristä riippumatta alirahoittavat ratahankkeita. Vaikka ratojen puolustajien arki on taistelua jokaisesta kilometristä, pitää uskaltaa uneksia isoja.

Kyllä, tulevaisuudessa junalla pitää päästä nopeasti Helsingistä suoraan Loviisaan ja Kotkaan. Rata tarvitaan myös Uudestakaupungista Raumalle ja Poriin. Heinola–Mikkeli-välille pitää saada oikorata ja junatunneli Helsingistä Tallinnaan.

###

Uudet ratahankkeet edellyttävät satoja miljoonia, jopa miljardeja euroja. Osa rahasta voidaan ehkä saada kaavittua kasaan kasvattamalla liikennehankkeiden pottia koko budjetista.

Realistisempaa kuitenkin on, että raha pitää haalia liikennesektorin sisällä. Poliitikoilta olisi rehellistä myös sanoa se ääneen. Tämä tarkoittaa vähemmän rahaa uusille tiehankkeille – ja nolla euroa uusille moottoriteille.

Oras Tynkkynen

Kirjoittaja on Vihreiden kansanedustaja ja liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *