Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä Lanka: Seuraava maksaa

Miksi liike-elämä ei aja kansainvälistä verotusta?

Vihreä Lanka 30.4.04

Jokaisen markkinatalouden ystävän luulisi rakastavan ympäristöverotusta. Ympäristöverot voivat lisätä talouden tehokkuutta, jos niillä korvataan taloutta enemmän vinouttavia veroja, erityisesti tuloveroa.

Veroilla voidaan myös sisällyttää hintoihin ympäristöhaittojen ulkoiskustannuksia. Siten ympäristöverot eivät vain sovi markkinatalouteen, vaan markkinatalouden toimiminen jopa edellyttää niitä.

* * *

Ympäristöverotuksen vastustamisen perusteet eivät ole aina kirkkaasti artikuloituja. Mukana on paljon vulgäärikritiikkiä: vastustetaan verotusta, jota ei ymmärretä, syistä, joita ei itsekään hahmoteta. Joillekin tahoille taas on tyypillistä ideologinen vastustus, jonka mukaan kaikki verotus on lähtökohtaisesti pahaa.

Teollisuuden liukassanaisten edustajien kritiikki palautuu lähes aina yhteen sanaan: kilpailukyky. Kyllähän me muuten, mutta metalliteollisuus siirtyy Kiinaan, Nokian pääkonttori muuttaa Viroon ja sellutehtaat pakataan kontteihin ja viedään Siperiaan. Jokaisen veroesityksen seuraus on TT:n mukaan sama: meille käy huonosti.

* * *

Nyt korvat hörölle siellä Etelärannassa. Verotuksen (mahdolliseen) kilpailukykyongelmaan on nimittäin yksinkertainen ratkaisu: kansainvälinen verotus.

Jos verotaso on suunnilleen sama keskeisissä maissa, pelikenttä tasoittuu eivätkä suomalaisyritykset joudu kärsimään suhteessa ulkomaisiin kilpailijoihinsa. Yritykset hyötyvät myös toimintaympäristön selkeytymisestä, sillä verotus ei vaihtele maittain niin paljon.

Kansainvälisen veron ei tarvitse olla globaali. Esimerkiksi koko Afrikka tuottaa Etelä-Afrikka pois lukien alle 2 % maailman hiilidioksidipäästöistä. Maanosan osallistumisella tai osallistumattomuudella ei ole verojärjestelmän kannalta käytännössä mitään merkitystä.

* * *

Miksi TT, Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät eivät sitten kilvan maanittele hallitusta ajamaan kansainvälistä ympäristöverotusta YK:ssa ja EU:ssa?

Ehkä siksi, että liike-elämän etujärjestöt eivät itse asiassa perusta markkinataloudesta kovinkaan paljon. Enemmän niiden mieleen on Makuuni-talous, jossa markkinataloudesta poimitaan elementtejä samaan tapaan kuin videovuokraamo Makuunin karkkilaareista mieluisia karkkeja.

Liike-elämän mielestä markkinatalous on hyvä silloin, kun se maksimoi lyhyen aikavälin tuotot. Jos taas markkinatalous uhkaa suuryhtiöiden asemaa, ei se olekaan enää niin kiva.

* * *

Talouspolitiikassa ei kuitenkaan valita suklaarusinoiden ja kirpeiden pääkallojen väliltä. Jos saastuttaja ei maksa ympäristöhaittojensa kustannuksia, lasku siirtyy muille. Talousjärjestöjen logiikka on kuin suoraan tv-maksumainoksesta: seuraava maksaa.

Kansainvälisen verotuksen tiellä on vielä paljon esteitä, mutta raivaamisen on alettava jostain. Suomi voisi ensitöikseen selvittää kansainvälisten verojen käyttöönottoa ja esittää niitä koskevien neuvottelujen käynnistämistä YK:ssa.

Myös EU:ssa Suomen on otettava tehtäväkseen globalisaation ajan veropolitiikan edistäminen. Unionin on siirryttävä verotuksessa määräenemmistöpäätöksiin ja otettava käyttöön minimiverot. Jos EU näyttää tietä, muu maailma saattaa seurata perässä.

Oras Tynkkynen