Aamulehti: Käyttömaksu olisi veroa reilumpi

Aamulehti 29.12.2006

AL:ssä (27.12.) kirjoitettiin Suomeen kaavailluista satelliittipaikannukseen perustuvista tienkäyttömaksuista. Toimittaja päätyi kuitenkin puoltamaan nykyistä ajoneuvoveroa.

Vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa kutsutaan toisinaan harhaanjohtavasti käyttömaksuksi, vaikka veron suuruus on riippumaton auton käytöstä. Pari sataa kilometriä vuodessa käytettävän mökkiauton vero on yhtä suuri kuin auton, jolla ajetaan samanmoinen matka joka päivä.

Ajoneuvovero ei ota huomioon autoilijoiden erilaisia olosuhteita. Vero rokottaa yhtä ankarasti välttämättömiä työmatkoja kuin hupiajelua keskustorin ympäri.

Satelliittipohjainen tienkäyttömaksu olisi ajoneuvoveroa reilumpi ja fiksumpi. Maksut voitaisiin kohdentaa tarkkaan paikan ja ajan mukaan.

Maksu olisi suurempi kaupunkiseuduilla, joilla joukkoliikenne tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon yksityisautolle. Samoin ruuhka-aikoina olisi luontevaa maksaa enemmän kuin aamuyöllä tyhjillä kaduilla.

Vastaavasti maaseudulla maksua ei tarvitsisi maksaa välttämättä lainkaan. Näin maksu olisi myös aluepoliittisesti oikeudenmukainen. Pälkäneellä ja Kihniössä ei autoilu maksaisi niin paljon kuin Tampereella.

Toimittaja epäili, että maksulaitteita rukkailtaisiin maksun välttämiseksi. Epäilemättä jotkut autoilijat yrittäisivät laistaa maksusta.

Sama ongelma koskee kuitenkin myös esim. rekkojen ajopiirtureita – verotuksesta tai sosiaaliturvasta puhumattakaan. Pienen vähemmistön yritykset väärinkäyttää järjestelmää tuskin ovat riittävä syy luopua siitä.

Yksityisyyden suojan ei tarvitse satelliittipaikannuksen takia olennaisesti kaventua. Seuranta kohdistuisi ajoneuvoon eikä ihmiseen. Tiedon keräämisestä ja sen käytöstä on kuitenkin tarkoin sovittava.

Satelliittipohjaisista maksuista olisi monia etuja. Kansainvälisten kokemusten perusteella ruuhkat ja keskustojen ilmansaasteet vähenisivät useita kymmeniä prosentteja, jos maksuilla päästäisiin vaikuttamaan liikennevirtoihin.

Jos auto ajaa kolarin, paikannin voisi automaattisesti hälyttää ambulanssin juuri oikeaan paikkaan. Älykkään liikenteen verkoston ITS Finlandin selvitysten mukaan tekniikka voisi Suomessa vähentää lähes 20 liikennekuolemaa vuodessa.

Liikennepolitiikkaa helpottaisi tarkka tieto siitä, kuinka paljon autoja milläkin tieosuudella kulloinkin ajaa. Edelläkävijänä Suomi voisi myös luoda
teknologiasta ja palveluista vientibisneksen.

Pertti Salovaara
kansanedustaja (kesk.)

Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr.)