Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kumppani: Lempeät piispat

Kumppani 3/99

Älymystöllä on ollut tapana ylenkatsoa uskontoa. Monen silmissä usko on näyttäytynyt irrationaalisena ja nykyaikaiselle ihmiselle sopimattomana toimintona, jota on voinut verrata nenän kaivamiseen julkisella paikalla.

En ole oikein ymmärtänyt, miksi jumalaan uskomista pitäisi paheksua – uskovathan monet vapaakauppaan ja Sauli Niinistöönkin. Maamme talouspolitiikassa lepytellään tuon tuostakin markkinavoimia, tuota oman aikamme tärkeintä jumaluutta, erilaisin uhrilahjoin; milloin uhrautua ovat saaneet eläkeläiset ja lapsiperheet, milloin vanhat metsät ja kehitysmaiden köyhät.

Oma kriittisyyteni maamme pääuskontoa kohtaan on johtunut lähinnä evankelis-luterilaisen kirkon sanojen ja tekojen ammottavasta ristiriidasta. Sama kirkko, joka on saarnannut kansalle lähimmäisenrakkaudesta ja oikeudenmukaisuudesta, on sijoittanut eettisesti kestämättömiin yhtiöihin, hakkauttanut omistamiaan ikimetsiä ja juottanut seurakuntaväelle riistokahvia. Yhteiskunnallisista epäkohdista ei ole liiemmin pidetty meteliä, mutta kaikille on kyllä tehty selväksi, minkälaista seksiä kirkon mielestä saa harrastaa.

Viime aikoina on kirkosta kuitenkin alkanut kuulua ilahduttavia uutisia. Se on lähtenyt mukaan Jubilee 2000 -kampanjaan, jonka tavoitteena on vapauttaa köyhät kehitysmaat veloista. Uudessa katekismusluonnoksessa kritisoidaan kärkevästi rahavaltaa, painotetaan yhteiskunnan heikoimpien puolustamisen tärkeyttä ja muistutetaan myös ympäristön tuhoamisen olevan eräänlaista varastamista – tuolloin vain varastetaan tulevilta sukupolvilta.

Laajempaa keskustelua kirkon yhteiskunnallinen aktiivisuus herätti, kun piispat julkaisivat laajan kannanottonsa oikeudenmukaisuudesta. Kannanotossa puolustetaan kristillisen etiikan mukaista hyvinvointiyhteiskuntaa, tuetaan kansainvälistä valuuttakeinottelua suitsivaa Tobinin veroa ja peräänkuulutetaan markkinoiden moraalia. Talouseliitin edustajat, joihin kalikka tietenkin kalahti pahemman kerran, moittivat kannanottoa asiantuntemattomuudesta, mutta fanaattisinkaan uusliberalisti tuskin kehtasi teilata täysin lempeiden piispojen vaatimuksia.

Kirkolle rooli oikeudenmukaisuuden puolestapuhujana ja yhteiskuntakriitikkona sopii mitä mainioimmin. Raamattu ja etenkin Uusi testamentti sisältävät paljon eettistä pohdiskelua, jonka pitäisi saada huomattava osa maamme nykyisistä poliitikoista ja yritysjohtajista punastumaan omakohtaisesta häpeästä. Jeesus Nasaretilaisen elämä ja ajatukset innoittavat lukemattomia ihmisiä vielä kaksi vuosituhatta myöhemmin.

Yhteiskunnallisesti tiedostava kirkko on minun mieleeni. Mutta mahtaakohan se ottaa liitännäisjäseniä?

Oras Tynkkynen

Kirjoittaja on tamperelainen agnostikko, kansalaisaktivisti ja tiedotusopin opiskelija.