Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Osaajia pitää houkutella Suomeen nykyistä määrä­tietoisemmin

HS Vieraskynä 7.10.2024 | Suomi tarvitsee nyt selkeitä linjauksia, joilla osaamisperustaista maahanmuuttoa pidetään yllä pitkälle 2030-luvulle.

Oras Tynkkynen, Juho Romakkaniemi

Yksi Suomen talouden suurimmista kompastuskivistä on kunnianhimon puute ja lyhytjänteisyys osaamiseen perustuvan maahanmuuton edistämisessä. Edellistenkään hallitusten aikana ei ole saatu tarpeeksi aikaan, mutta nykyinen hallitus on vaikeuttanut muualta Suomeen muuttaneiden ihmisten pääsyä osaksi yhteiskuntaa.

Nyt tarvitaan linjauksia, joilla osaamisperustaista maahanmuuttoa pidetään yllä pitkälle 2030-luvulle.

Suomen talous on tukalassa tilanteessa. Vain yritysvetoinen talouskasvu auttaa pysäyttämään julkisen talouden velkaantumisen ja rahoittamaan ikääntyvän väestön hoivan.

Valitettavasti osaavan työvoiman saatavuus on jo muodostunut rakenteelliseksi pullonkaulaksi. Moniin muihin talouskasvun tekijöihin poliittisten päättäjien on vaikea vaikuttaa suoraan, mutta osaamisperustainen maahanmuutto on pitkälti omissa käsissämme.

Suomen pitäisi seurata muiden Pohjoismaiden kokemuksia. Suomen ja Ruotsin talouskasvun erosta noin puolet voidaan selittää sillä, miten työikäinen väestö on kymmenen viime vuoden aikana kehittynyt. Väestöön suhteutettuna nettomaahanmuutto Ruotsiin on ollut lähes kolminkertaista Suomeen verrattuna.

Edellistä hallitusta on kiittäminen oleskelulupien käsittelyn nopeuttamisesta, opiskelijoiden kahden vuoden työnhakuajasta, työperäistä maahanmuuttoa nopeuttavan D-viisumin käyttöönotosta ja luotetun työnantajan sertifikaatista, vaikka osa uudistuksista toteutettiinkin perin varovaisesti. Suomen houkuttelevuutta, maahantulon sujuvuutta ja työnantajien vastaanottokykyä vahvistamaan käynnistettiin Talent Boost -ohjelma.

Tämän hallituksen aikana politiikka on ollut ristiriitaista. Myönteistä on, että ulkomaisten työntekijöiden työnteko-oikeutta väljennetään ja pääosa Talent-ohjelmasta jatkuu. Lisäksi lupien käsittelyaikoja on saatu lyhennettyä merkittävästi. Kansalaisuuden saamista on kuitenkin vaikeutettu, tulorajoja korotetaan, ja kotoutumisen määrärahoista on leikattu. Hallitus aikoo myös mahdollistaa työttömäksi jääneiden maahanmuuttajien maasta poistamisen vain 3–6 kuukauden työnhaun jälkeen.

Nyt soudetaan ja huovataan samaan aikaan. Jokaista parannusta vastaa vähintään yksi heikennys. Osa muutoksista on lähettänyt väärän viestin: muualta tulevat eivät ole tervetulleita. Siihen Suomella ei ole varaa. Hyvinvointiyhteiskunnastamme ei jää paljon jäljelle, jos epäonnistumme kansainvälisten osaajien houkuttelussa.

Jo 15 vuoden kuluttua valtaosassa Suomen kuntia on työikäisiä ihmisiä yli viidennes vähemmän kuin tällä hetkellä. Luonnollista väestönkasvua on enää Uudellamaalla. Samaan aikaan ikääntyneiden joukko kasvaa merkittävästi.

Suomi tarvitsee pitkän aikavälin strategian osaamisperustaisen maahanmuuton sujuvoittamiseksi, turhien normien purkamiseksi ja jo täällä olevien pitovoiman parantamiseksi.

Maahantulon palvelupolku on vielä katkeileva ja sekava niin Suomen edustustoissa, Kelassa kuin pankeissakin. Esimerkiksi Sri Lankasta Suomeen muuttavan on ensin haettava viisumia Intiaan ja varattava Suomen lähetystöstä aika tunnistautumiseen. Digitaalisen tunnistautumisen ja nopean yhden luukun mallin kehittämisen tulisi olla osa strategiaa.

Turhia normeja liittyy myös saatavuusharkintaan, joka hidastaa työntekijän maahantuloa. Suomessa ei myöskään ole nopeita kaistoja työmarkkinoiden tarvitsemille osaajille. Esimerkiksi työnhakuviisumin tai pisteytysjärjestelmän avulla pysyvä oleskelulupa voitaisiin myöntää jo ennen työpaikan löytymistä.

Työntekijän puolison ja lasten saaminen Suomeen on yhä kohtuuttoman hidasta, ja suurella osalla Suomeen muuttaneista tulorajat estävät perheen tuomisen Suomeen. Suomen maahanmuuttopolitiikan yhdeksi kärkitavoitteeksi tulisi ottaa, että Suomi on tänne muuttavalle perheelle maailman paras paikka.

Oras Tynkkynen on vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja. Juho Romakkaniemi on Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja.

Kuva: Gerd Altmann, Pixabay

One Response

  1. Nythän on tosiaan niin, että osaajia pitää houkutella – ei blokata Suomeen töihin haluavien tuloa…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *