Pirkanmaan Sanomat: Lähikaupat turvattava

Liikeaikalakia ollaan uudistamassa niin, että kaupat voivat olla sunnuntaisin auki ympäri vuoden. Tämä on hyvä uutinen niille, jotka töiden takia tai muusta syystä tarvitsevat kaupan palveluja myös sunnuntaisin.

Yksi uudistuksen kääntöpuolista on suurten automarkettien aseman vahvistuminen. Aiemmin pienet, alle 400 neliön korttelikaupat ovat voineet olla auki myös niinä sunnuntaina, joina jättikauppojen ovet ovat säpissä. Nyt pienet kaupat menettävät tämän kilpailuvaltin.

Lähikauppojen puolustamiselle on monta mainiota syytä. Jos kaupan palvelut saa läheltä, ikäihmiset voivat asua kotona pitempään. Kunta säästää laitoshoidossa ja ruokakuljetuksissa – ja ikäihmiset voittavat mukavampana arkena.

Kattava kauppaverkko helpottaa autottomien elämää. Lähikaupat myös työllistävät suhteessa enemmän.

Viime aikoina yhä tärkeämmäksi perusteeksi on kuitenkin noussut ilmastonsuojelu. Tampereen seudulla asuinalueiden kauppoihin kävellen tai pyörällä tehdään ostosmatkoista puolet, mutta automarketteihin alle kymmenen prosenttia. Automarketteihin tehdään myös selvästi pitempiä matkoja. Automarketit merkitsevät siis enemmän autoilua ja enemmän päästöjä.

Miten lähikauppoja voisi sitten puolustaa saastemarketeilta? Kauppaan pätee sama viisaus kuin muuallakin: euro on hyvä konsultti.

Keskusliikkeet hakeutuvat pelloille sisääntuloväylien varteen, koska siellä kaupan pyörittäminen on edullista ja asiakasvirrat suuria. Monet kustannuksista ulkoistetaan veronmaksajille.

Helpoin tapa puuttua automarkettien epäreiluun kilpailuun olisi säätää niille korkeampi kiinteistövero. Kaikki infrastruktuurin rakentamisesta aiheutuvat kustannukset pitäisi laskuttaa marketeilta täysimääräisinä. Keskusliikkeet tulisi myös velvoittaa järjestämään marketteihin riittävät joukkoliikenneyhteydet omalla kustannuksellaan.

Samalla pitää tukea ihmisten lähelle sijoittuvien palveluiden perustamista. Kaupoille pitää kaavoittaa kuntakeskuksiin riittävästi tilaa.

Ympäristöministeriön työryhmä miettii parhaillaan keinoja, joilla kaupan sijoittumisen ohjausta kaavoituksessa voisi terästää. Kaupan kehitykseen voi kuitenkin vaikuttaa meistä jokainen suosimalla lähikauppoja ja tekemällä ostosmatkansa kevyellä tai joukkoliikenteellä.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr)
Tampere

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *