Vihreä Lanka: Kuvittele

Kaikki harhaanjohtaminen on verolle pantava

Vihreä Lanka 6.2.04

John Lennon kannusti aikoinaan kuvittelemaan maailman ilman valtioita, uskontoa ja omaisuutta.

Vaikeutetaan tehtävää hieman: koeta hahmottaa maailma, jossa uusklassisen taloustieteen oletukset pitävät paikkansa. Kuvittele erityisesti, että täydellinen informaatio on markkinoilla kaikkien saatavilla.

Pinnistä, pinnistä! Miltä maailma näyttäisi? Millaisia olisivat brutaalin rehelliset mainokset?

* * *

Tutustu uuteen kevätmallistoomme, jossa muotisuunnittelijat ovat hyväksikäyttäneet alakulttuurien tyylejä. Eilen kapinallinen, tänään kaupallinen!

Jos ihmettelet tuotteittemme edullisuutta, siihen on hyvä syy: emme maksa niiden tekijöille juuri mitään. Esimerkiksi vietnamilainen tehdastyöntekijä… Anteeksi, juuri tulleen tiedon mukaan tuotanto siirrettiin eilen alhaisempien palkkojen perässä Laosiin.

No, vähän me heille maksamme joka tapauksessa.

* * *

Vaikka colajuomamme valmistetaan Suomessa, jokaisesta pullosta menee lisenssimaksu yhdysvaltalaiselle suuryhtiölle, joka on rahoittanut avokätisesti George Bush tyhmemmän vaalityötä. Vastapalvelukseksi Yhdysvaltain hallinto vastustaa kiivaasti sokerin käyttöä rajoittavia terveysohjeita Maailman terveysjärjestössä.

Parin viime vuosikymmenen aikana limsan kulutus Suomessa on kaksinkertaistunut. Tulosta ei ole saavutettu laiskottelemalla, vaan kaikkialle tunkevalla mainonnalla, kilpailijoitten ostamisella ja varhaiskasvatuksella – koulujen limsa-automaateilla. Ei olekaan ihme, että suomalaisista lapsista jo joka kymmenes on lihava.

* * *

Harmittavatko aneemiset joukkoliikenneyhteydet? Autolla liikkuessa säästät aikaa – etenkin, jos et laske mukaan auton hankkimiseksi paiskimiasi ylitöitä. Uuden auton hinnalla voisit matkustaa taksilla liki tuhat kertaa.

Vanhoissa automainoksissa ajetaan ylhäisessä yksinäisyydessä luonnonkauniissa maisemissa. Todellisuudessa vietät suurimman osan ajastasi ratin takana yksitoikkoisella moottoritiellä tai keskustassa muun liikenteen seassa.

Ja ei, jos sinulla on pieni penis, tämän auton ostaminen ei auta lainkaan.

* * *

Systemaattiselle harhaanjohtamiselle on suomen kielessä oma sana: mainonta. Osmo Soininvaara kirjoitti yli vuosikymmen sitten provokatorisesti, että mainonta on markkinataloudelle sama kuin doping urheilulle: se mahdollistaa menestyksen vilpillisin keinoin.

Miksi teollisuusmaissa niin monet ovat onnettomia, vaikka aineellisesti asiat ovat paremmin kuin koskaan aikaisemmin ihmiskunnan historiassa? Ehkä osittain siksi, että valtava teollisuudenala paiskii hartiavoimin töitä saadakseen ihmiset haluamaan asioita, joita he eivät koskaan tienneet tarvitsevansa. Mainostoimistot ovat tyytymättömyystehtaita, joiden sivutuotteena syntyy pahoinvointia.

Mainonnan vaikutuksia ei kannata liioitella. Ihmisten medialukutaito on kehittynyt, ja monet viittaavat kaupallisille tiedotteille fiksusti kintaalla. Silti mainonta tulee väistämättä mieleen, kun mietitään uusia verotuksen kohteita.

Kaikki kaupallinen harhaanjohtaminen on verolle pantava.

Oras Tynkkynen