Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Valtuustoaloite työmatkaliikenteen ohjaamisesta

Tampereen kaupunki on Pirkanmaan suurin työnantaja noin 15 000 työntekijällään. Se, miten nämä työntekijät kulkevat päivittäiset työmatkansa, vaikuttaa olennaisesti liikenteeseen Tampereella – ja sitä kautta mm. talouteen, viihtyvyyteen ja ympäristöön.

Työmatkaliikenteen ohjaaminen perustuu yksinkertaiseen ajatukseen: työnantaja voi vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden liikkumistottumuksiin. Työpaikkojen liikennesuunnitelmien laadinta mainitaankin kansallisessa ilmastostrategiassa yhtenä päästöjenvähentämiskeinona. Ohjaaminen istuu myös kaupungin strategiaan, jossa tavoitellaan mm. liikenteen energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämistä.

Ohjaamisesta on kokemuksia useissa Euroopan maissa. Esimerkiksi Heathrow’n lentokentän liikennesuunnitelma koskee 56 000:ta työntekijää. Tanskalaisen Århusin kunnan kokeilussa työntekijät, joille tarjottiin joukkoliikennelippu ja polkupyörä, vähensivät automatkojaan puolella. Suomessa konseptia ovat soveltaneet mm. F-Secure, Tapiola ja Sonera.

Työmatkaliikenteen ohjaamisesta on lukuisia hyötyjä sekä työnantajalle, työntekijöille että kaupunkilaisille. Nykyään vain joka kolmas suomalainen liikkuu terveyden kannalta riittävästi. Kävely ja pyöräily kohentavat työntekijöiden kuntoa ja ennaltaehkäisevät terveysongelmia, mikä tuo taloudellisia säästöjä kaupungille. Päästöjen vähentäminen kohentaa ympäristön tilaa, ja kestävään liikkumiseen kannustavat toimet voivat myös parantaa työntekijöiden viihtyvyyttä.

Työmatkaliikenteen ohjausjärjestelmä toimii parhaiten, kun se sitouttaa työpaikan johdon ja koostuu useista toisiaan täydentävistä keinoista – kannustimista ja rajoitteista, taloudellisista ja ei-taloudellisista keinoista. Se kannattaa suunnitella aktiivisessa yhteistyössä työntekijöiden kanssa ja ottamalla kunkin työpaikan erityisolosuhteet huomioon. Hyvä järjestelmä on myös monivuotinen.

Järjestelmä voi sisältää esimerkiksi seuraavia keinoja: tilannekartoitus; mielipidekysely työntekijöille; työsuhdepyörien ja -bussilippujen tarjoaminen; videokonferenssien käytön ja etätyön edistäminen; pyöräparkin ja suihkujen järjestäminen työpaikoille; autojen yhteiskäytöstä tiedottaminen; sekä kimppakyytirinki verkossa.

Kaupunki voi aloittaa kokeiluluontoisesti laatimalla työmatkaliikenteen ohjausjärjestelmän valituille työpaikoille. Jos kokeilun tulokset antavat siihen aihetta, hanke voidaan laajentaa kattamaan kaikki työntekijät. Parhaassa tapauksessa kaupungilla voisi olla laaja työmatkaliikenteen ohjaussuunnitelma, joka sisältäisi keinoja rohkaista ohjaamista myös yksityisellä sektorilla.

Me allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut esitämme, että kaupunki toteuttaa työmatkaliikenteen ohjausjärjestelmän valituilla työpaikoilla.

Tampereella 4.9.2002

Oras Tynkkynen
Pia Viitanen