Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä blogi: Automarkettien haittoihin puututtava

Eduskunta keskusteli eilen kauppojen sunnuntaiaukioloja koskevasta talousvaliokunnan mietinnöstä. Mieliä kuohuttanut uudistus jakoi valtaosaa eduskuntaryhmistä – niin SDP:tä, keskustaa, kokoomusta kuin Vihreitä.

Vihreä eduskuntaryhmä teki vuosi sitten oman esityksensä liikeaikalain muuttamisesta. Siinä sunnuntaiaukiolot olisi porrastettu kaupan koon mukaan.

Pienet kaupat olisivat voineet olla auki vapaasti hallituksen esityksen tapaan. Keskisuuret kaupat olisivat voineet pitää ovia auki sunnuntaisin klo 12–18. Vastapainoksi kuitenkin suurimmat kaupat olisivat olleet kiinni kaikkina sunnuntaina joulunalusaikaa lukuun ottamatta.

Mallilla oli monia etuja. Se olisi parantanut kuluttajien mahdollisuuksia saada palvelua sunnuntaisin ja myöhään illalla. Samalla se olisi turvannut pienten lähikauppojen kilpailukyvyn ja vähentänyt huristelua automarketteihin. Valitettavasti vihreä malli ei saanut hallituksessa riittävästi tukea.

Eduskunnassa talousvaliokunta vaatii seuraamaan liikeaikalain vaikutuksia mm. yhdyskuntarakenteeseen ja liikenteeseen. Jos sunnuntaiaukiolojen lisääminen johtaa kaupan keskittymiseen ja autoilun päästöjen kasvuun, on korjaaviin toimiin ryhdyttävä välittömästi.

Mahdollisia keinoja on monia. Kaupan sijoittumisen ohjausta tulee tehostaa mm. ministeri Vapaavuoren asettaman työryhmän esitysten mukaisesti. Automarketeilta voitaisiin periä korotettua kiinteistöveroa. Kilpailua voidaan vahvistaa kilpailulainsäädännöllä.

Liikeaikalaki voi vaikuttaa kauppamatkojen päästöihin. Se ei ole kuitenkaan ainoa – eikä välttämättä edes paras – tapa vähentää niitä.


Julkaistu 11.11.2009 Vihreässä blogissa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *