Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Syrjivä työpaikkailmoittelu työministeriön sivuilla

Eduskunnan puhemiehelle

Vuonna 2004 voimaan tulleen yhdenvertaisuuslain tarkoitus on edistää ja turvata yhdenvertaisuuden toteutumista sekä tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeussuojaa lain soveltamisalaan kuuluvissa syrjintätilanteissa. Lakia sovelletaan sekä julkisessa että yksityisessä toiminnassa, kun kysymys on muun muassa työhönottoperusteista. Lain 6 §:n mukaan “ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella”. Syrjinnällä tarkoitetaan mm. “sitä, että jotakuta kohdellaan epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa (välitön syrjintä)”. Yhdenvertaisuuslain 7 §:n mukaan välittömänä syrjintänä ei kuitenkaan pidetä sellaista erilaista kohtelua, jonka perusteena on työtehtävien laatuun ja niiden suorittamiseen liittyvä todellinen ja ratkaiseva vaatimus.

Rikoslain 47 luvun 3 §:n mukaan työnantaja tai tämän edustaja, joka työpaikasta ilmoittaessaan, työntekijää valitessaan tai palvelussuhteen aikana ilman painavaa, hyväksyttävää syytä asettaa työnhakijan tai työntekijän epäedulliseen asemaan rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, sukupuolisen suuntautumisen tai terveydentilan taikka uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava työsyrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. Yhdenvertaisuus on turvattu myös Suomen perustuslain 6 §:ssä.

Turun ja Porin työsuojelupiiri antoi 1.2.2006 lausunnon turkulaisen Duell Office Oy:n tammikuussa julkaisemasta työpaikkailmoituksesta. Yritys haki lehti-ilmoituksessaan myyntineuvottelijoita, joilla tulee olla “varusmiespalvelus suoritettuna”. Työsuojelupiirin lausunnossa todetaan, että “työsuojelutoimiston käsityksen mukaan työnantajalla ei ole ollut yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettua työtehtävien laatuun tai niiden suorittamiseen liittyvää todellista ja ratkaisevaa vaatimusta edellyttää varusmiespalveluksen suorittamista myyntineuvottelijan työtehtävissä. Työnantajalla ei ole myöskään ollut rikoslain mukaista painavaa, hyväksyttävää syytä asettaa työnhakijat epäedulliseen asemaan, jos he eivät ole suorittaneet varusmiespalvelusta.” Lisäksi työsuojelupiiri toteaa, että “mainittu vaatimus syrjii esimerkiksi varusmiespalvelusta suorittamattomia naisia, varusmiespalveluksesta uskonnollisen tai eettisen vakaumuksen johdosta kieltäytyneitä, siviilipalveluksen suorittaneita, terveydellisin perustein varusmiespalveluksesta vapautettuja”.

Työministeriön www-sivuston “avoimet työpaikat” -osastossa esiintyy paljon työpaikkailmoituksia, joissa hakijoilta edellytetään esim. “armeijan käymistä”, “asepalveluksen suorittamista” tai “asevelvollisuuden suorittamista”. 9.2.2006 siellä oli esillä ainakin 15 ilmoitusta, joissa esitettiin mainittuja tai vastaavan sisältöisiä vaatimuksia. Niitä käytettiin haettaessa työntekijöitä esim. sähköasentajan, metallityöntekijän, kuorma-autonkuljettajan ja myyjän tehtäviin. Useimmat näistä ilmoituksista lienevät yhdenvertaisuuslain kannalta täysin samanlaisia kuin yllä mainittu Duell Office Oy:n ilmoitus.

Yhdenvertaisuuslain 4 §:n mukaan “viranomaisten tulee kaikessa toiminnassaan edistää yhdenvertaisuutta tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä vakiinnuttaa sellaiset hallinto- ja toimintatavat, joilla varmistetaan yhdenvertaisuuden edistäminen asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Viranomaisten tulee erityisesti muuttaa niitä olosuhteita, jotka estävät yhdenvertaisuuden toteutumista.” Suomen perustuslain 2 §:n mukaan “Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.”

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavat kysymykset:

Onko hallitus tietoinen siitä, että työvoimahallinto levittää yhdenvertaisuuslakia ilmeisesti rikkovia työpaikkailmoituksia ja mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä yhdenvertaisuuslain noudattamiseksi työvoimahallinnon toiminnassa tulevaisuudessa?

Helsingissä 23. päivänä helmikuuta 2006

Oras Tynkkynen /vihr

> Työministeri Tarja Filatovin vastaus