Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Helsingin Sanomat: Ilmastopolitiikan keskittämisen lisäksi tarvitaan ilmastolakia

Asuntoministeri Jan Vapaavuoren esitys ilmasto- ja energiaministeriön perustamisesta (HS Sunnuntaidebatti 14.2.) on perusteltu ja kannatettava. Toisin kuin keskustan varapuheenjohtaja Antti Rantakangas ehti tulkita, nykyisten tehtävien kokoaminen yhden katon alle ei lisäisi byrokratiaa vaan parantaisi ilmastopolitiikan johdonmukaisuutta ja vaikuttavuutta.

Idea ilmastopolitiikan keskittämisestä yhteen ministeriöön ei ole aivan uusi. Valtioneuvoston tulevaisuusselonteossa esiteltiin Vapaavuorenkin mainitsemia kansainvälisiä esimerkkejä ja kehotettiin tarkastelemaan ilmastopolitiikan koordinaatiota niiden valossa.

Ministeriöiden ja ministerien toimialojen päivittäminen auttaa vastaamaan paremmin nykyisiin haasteisiin. Se ei kuitenkaan ole ihmeratkaisu vaan tarvitsee tuekseen monia muita toimenpiteitä. Esimerkiksi päätöksentekoa tukevaa asiantuntemusta tulee vahvistaa. Säädösvalmistelussa ja budjetin laadinnassa pitää olla riittävät tiedot eri vaihtoehtojen ilmastovaikutuksista.

Kuinka suuri osa budjetista käytetään ilmastonsuojelun edistämiseen? Kuinka monta miljoonaa veronmaksajien euroa käytetään tukiin, jotka yllyttävät päästöjen tuottamiseen? Mikä on eri ohjauskeinojen kustannustehokkuus? Tällaisiin kysymyksiin on nykyään lähinnä viitteellisiä vastauksia.

Yksi kiinnostava työkalu voisi olla ilmastolaki, johon kirjattaisiin sitovat päästötavoitteet ja -budjetit. Britannian mallissa hallituksen on raportoitava parlamentille vuosittain budjettien toteutumisesta. Päätöksenteossa opastaa riippumaton asiantuntijaryhmä.

Ministeri Vapaavuori on oikeassa siinäkin, että ilmastonmuutoksen torjuminen on ihmiskunnan haasteista suurin. Menestyksekäs ilmastokriisiin vastaaminen edellyttää, että ilmastonäkökulma sisällytetään päätöksenteon joka tasolle ja alalle. Ennen kaikkea se edellyttää johtajuutta. Hallituksen, eduskunnan ja kuntien on sitouduttava määrätietoiseen ilmastonsuojelun edistämiseen.

Oras Tynkkynen
ilmastopoliittinen asiantuntija, kansanedustaja (vihr)
valtioneuvoston kanslia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *