Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kauppalehti Presso: Maksut vähentävät ruuhkia ja päästöjä

Kauppalehti, Presso 6.5.06

Kauppalehden pääkirjoituksessa (25.4.) arveltiin, että “liikenne tyrehtyisi”, jos vihreiden ehdottamat liikennepoliittiset toimenpiteet toteutettaisiin. Heitto on paljonpuhuva, sillä siinä liikenteen ymmärretään tarkoittavan samaa kuin autoilu.

Vihreiden liikennepoliittisen ohjelman johtavana tavoitteena on lisätä liikkumisen vapautta, ei vähentää sitä. Edistämällä joukko- ja kevyttä liikennettä yhä useampi suomalainen voisi aidosti valita esimerkiksi, haluaako tehdä työmatkansa junalla vai autolla.

Liikennetarvetta voidaan vähentää kestävällä yhdyskuntasuunnittelulla ja yksityisautoilulle kehittää yhä houkuttelevampia vaihtoehtoja. Tästä huolimatta autoja tarvitaan Suomessa myös tulevaisuudessa. Siksi on tärkeää, että autot ovat mahdollisimman energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä.

Vihreät kannattavat auto- ja ajoneuvoverojen porrastamista tiukasti päästöjen mukaan sekä energiatehokkailta dieselautoilta perittävän käyttövoimaveron poistamista. Porrastus kiristäisi bensasyöppöjen autojen verotusta, mutta vastaavasti keventäisi vähäpäästöisten ajoneuvojen kuluja. Yhä useamman suomalaisen kannattaisi valita esimerkiksi hybridiauto, joka kuluttaa 40 % vähemmän kuin bensalla kulkeva menopeli.

Ohjelmassa, niin kuin vihreiden politiikassa yleensäkin, on etsitty ohjauskeinoja, jotka olisivat samalla kertaa taloudellisesti tehokkaita ja sosiaalisesti oikeudenmukaisia. Siksi esitämme mm. ruuhkamaksujen käyttöönottoa polttoaineiden verotuksen kiristämisen sijaan.

Ruuhkamaksuista on saatu monissa maissa erinomaisia kokemuksia. Esimerkiksi Lontoossa ruuhkat ovat vähentyneet 30 % ja Tukholmassa peräti 50 %. Olisi kaikkien etu, että Helsingissäkin liikenne sujuisi nykyistä paremmin.

Vihreiden liikennepoliittisessa ohjelmassa on esitetty yli 70 toimenpidettä. Yksikään niistä ei tyrehdyttäisi maamme liikennettä. Sen sijaan ne ohjaisivat sitä kestävämmille raiteille.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja
liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja