Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Olkoon minimalismi kanssasi! (Voima 4/2001)

Voima 4/2001

Olkoon minimalismi kanssasi!

Es eli Sami Sänpäkkilä luo koskettavia, jopa lyyrisen kauniita äänimattoja, joissa minimalistiset melodiat ja loopit punoutuvat vinyylilevyjen turvalliseen rahinaan. Ällistyttävintä on kuulla, mihin kaikkeen pystyy pelkillä levysoittimilla, pedaaleilla ja multiefektillä.

Kappaleet ovat vahvimmillaan silloin, kun tekijä uskaltaa luottaa yksinkertaisen ideansa voimaan; Les fleurs sont des bonnes auditrices ja päätösraita eivät kaipaa mitään lisää. Sen sijaan Twenty-five twenty-fiven pianokulku hukkuu tarkoituksettomaan rockryminään, ja levyn nimikappale tuntuu välillä lähtevän hakoteille.

Es: A love cycle. Fonal records.****

Valomerkin koittaessa

Ovalkin Entfernen tragen -levy on soundtrack teollisuuskaupungeille ja depressiivisille keski-ikäisille miehille. Jazz giant died at the early age of 41 soi huoltoasemalla. Kun auto on kuljettanut kantakaupungin baariin ja humalatila saavuttaa kliimaksinsa, ilmoille kajahtaa demonien riivaama Zaytag. Lopulta Medicine of young astronauts tuudittaa turvalliseen tiedottomuuden tilaan; valomerkki on koittanut ja tarjoilija pyyhkii pöytiä kostealla rätillä.

Puolalaista sähköpostiosoitetta käyttävä porilaistrio näyttää taitavansa perinteisten soittimien salat. Levyn jazzahtavaan ja verkkaisesti etenevään jammailuun uppoaa luontevasti, mutta kakofonisempi saksofonirevittely vaatii useamman kuuntelukerran.

Ovalki: Entfernen Tragen. Bad Vugum.***

Kontrasti ei ole mustavalkoinen

Suunsoittajista jo ennestään piukealle lavalle kapuaa MC, joka sanailee nasevasti “mä kusen paska-dj:den päälle”. Nauran hihaani ja joudun jälleen kerran toteamaan, ettei Suomessa tehdä pohdiskelevaa ja tiedostavaa hiphoppia yhtään liikaa. Siksi Kontrastin tuoreeseen Turkisko murhaa? -esikoissingleen kohdistui aika lailla odotuksia.

Valitettavasti parivaljakosta ei taida olla hiphopin yhteiskunnalliseksi omaksitunnoksi. Ei ole erityisen kekseliästä hoksata, että turkiskiistan molemmat osapuolet syyllistyvät mustavalkoisen ajatteluun. Elämäsi tarina on oikein mukava ja toimiva biisi, mutta muuten musiikillisia ja lyyrisiä oivalluksia saa odottaa. Tämä on sikäli yllättävää, että taustoista vastaa legendaarinen Skillsters.

Kontrasti: Turkisko murhaa? Pyssy recordings.***

Näitä polkuja tallaan

Ovuca eli Aleksi Perälä seuraa ylimaallisen maineen elektronisen musiikin saralla saavuttaneen Richard D. James jalanjälkiä. Miehiä yhdistää viehtymys koneellisesti käsiteltyyn ihmisääneen, katkobiitteihin ja tietokonepelimäisiin soundeihin. Ei olekaan ihme, että Ovuca on päätynyt Jamesin brittiläiselle Rephlex-levymerkille.

Tuhdin, joko kahtena cd:nä tai neljänä vinyylinä tarjoiltavan Onclements-paketin perusteella Perälän ja Jamesin erottaa vielä kohtuullinen turvaväli. Ensimmäinen vinyyli on tärvätty puolivillaisilla rockvaikutteilla ja päämäärättömällä häröilyllä. Seuraavat levyt ovat kuitenkin jo toimivampaa electronicaa, ja tunnelmallinen viimeinen lätty korjaa potin.

Ovuca: Onclements. Rephlex. ****