Vihreät hyväksyivät liikennepoliittisen ohjelman: Liikkumisen pakosta liikkumisen vapauteen

tiedote 23.4.2006

Vihreän liiton valtuuskunta hyväksyi liikennepoliittisen ohjelman valtuuskunnan kokouksessa Porissa. Mittava ohjelma sisältää yli 70 konkreettista toimenpide-ehdotusta, joilla liikennettä saataisiin ohjattua kestäville raiteille.

Ohjelman keskeinen teema on liikkumisen pakosta liikkumisen vapauteen. Vihreät haluavat tarjota yksityisautoilulle houkuttelevia vaihtoehtoja niin suurkaupungeissa kuin maaseudullakin.

– Nykyään vaihtoehtojen puute pakottaa monet käyttämään omaa autoa. Vihreässä Suomessa ihmiset voisivat aidosti valita, käyttääkö työmatkalla junaa vai autoa tai lähteekö mummolaan autolla vai bussilla, painottaa vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Oras Tynkkynen.

Vihreän liikennepolitiikan tavoitteena on vähentää liikennetarvetta kestävällä yhdyskunta-suunnittelulla, kannustaa ihmisiä liikkumaan kävellen ja pyörällä sekä kehittää joukkoliikennettä kunnianhimoisesti. Esimerkiksi täydennysrakentamista tulee edistää ja uudet alueet tulee ohjata joukkoliikenneyhteyksien varteen. Rataverkon kunnostamisen rahoitukseen on tehtävä selvä tasokorotus ja ruuhkamaksut otettava käyttöön pääkaupunkiseudulla.

Tynkkynen sanoo, että Suomi-Ruotsi ottelussa kestävässä liikennepolitiikassa Ruotsi johtaa 4 – 0:

– Ruotsi satsaa uusiin ratoihin 12 kertaa niin paljon kuin Suomi ja ruotsalaiskaupungeissa joukkoliikennettä on tuplasti niin paljon kuin Suomessa.
Ruuhkamaksut ovat vähentäneet Tukholmassa autoilua 20 %, Helsingissä ei ole ruuhkamaksuja. Ruotsissa biopolttoaineita oli jo vuonna 2004 2 % kaikista liikennepolttoaineista, Suomessa pyöreä 0 %.

Vaikka autoilua pitää vähentää ja tarjota sille houkuttelevia vaihtoehtoja, monissa tilanteissa henkilöautoa tarvitaan. Erityisen tarpeeseen se tulee maaseudulla, jossa etäisyydet ovat usein pitkiä ja joukkoliikenteen tarjonta heikko.

– Autoilua on viherrettävä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä on vauhditettava ja autojen energiatehokkuutta parannettava dramaattisesti esimerkiksi hybriditeknologialla, Tynkkynen sanoo.

Lisätietoja:

Oras Tynkkynen, gsm 050 512 1584