Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreät hyväksyivät liikennepoliittisen ohjelman: Liikkumisen pakosta liikkumisen vapauteen

tiedote 23.4.2006

Vihreän liiton valtuuskunta hyväksyi liikennepoliittisen ohjelman valtuuskunnan kokouksessa Porissa. Mittava ohjelma sisältää yli 70 konkreettista toimenpide-ehdotusta, joilla liikennettä saataisiin ohjattua kestäville raiteille.

Ohjelman keskeinen teema on liikkumisen pakosta liikkumisen vapauteen. Vihreät haluavat tarjota yksityisautoilulle houkuttelevia vaihtoehtoja niin suurkaupungeissa kuin maaseudullakin.

– Nykyään vaihtoehtojen puute pakottaa monet käyttämään omaa autoa. Vihreässä Suomessa ihmiset voisivat aidosti valita, käyttääkö työmatkalla junaa vai autoa tai lähteekö mummolaan autolla vai bussilla, painottaa vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Oras Tynkkynen.

Vihreän liikennepolitiikan tavoitteena on vähentää liikennetarvetta kestävällä yhdyskunta-suunnittelulla, kannustaa ihmisiä liikkumaan kävellen ja pyörällä sekä kehittää joukkoliikennettä kunnianhimoisesti. Esimerkiksi täydennysrakentamista tulee edistää ja uudet alueet tulee ohjata joukkoliikenneyhteyksien varteen. Rataverkon kunnostamisen rahoitukseen on tehtävä selvä tasokorotus ja ruuhkamaksut otettava käyttöön pääkaupunkiseudulla.

Tynkkynen sanoo, että Suomi-Ruotsi ottelussa kestävässä liikennepolitiikassa Ruotsi johtaa 4 – 0:

– Ruotsi satsaa uusiin ratoihin 12 kertaa niin paljon kuin Suomi ja ruotsalaiskaupungeissa joukkoliikennettä on tuplasti niin paljon kuin Suomessa.
Ruuhkamaksut ovat vähentäneet Tukholmassa autoilua 20 %, Helsingissä ei ole ruuhkamaksuja. Ruotsissa biopolttoaineita oli jo vuonna 2004 2 % kaikista liikennepolttoaineista, Suomessa pyöreä 0 %.

Vaikka autoilua pitää vähentää ja tarjota sille houkuttelevia vaihtoehtoja, monissa tilanteissa henkilöautoa tarvitaan. Erityisen tarpeeseen se tulee maaseudulla, jossa etäisyydet ovat usein pitkiä ja joukkoliikenteen tarjonta heikko.

– Autoilua on viherrettävä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä on vauhditettava ja autojen energiatehokkuutta parannettava dramaattisesti esimerkiksi hybriditeknologialla, Tynkkynen sanoo.

Lisätietoja:

Oras Tynkkynen, gsm 050 512 1584