Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kirjallinen kysymys ensimmäisenä työpäivänä: Kansanedustaja Oras Tynkkynen tivaa ratkaisua bussiliikenteen taantumaan

tiedote 19.7.2004

Eduskunnan uusi kuopus, 26-vuotias Oras Tynkkynen (vihr.) jättää kirjallisen kysymyksen bussiliikenteen tilasta heti ensimmäisenä päivänään kansanedustajana.

“Bussiliikenteen viimeaikainen taantuma on huolestuttava merkki siitä, että juhlapuheista huolimatta Suomen liikennepolitiikka kiihdyttää umpikujaan”, Oras Tynkkynen luonnehtii.

Viime vuonna bussien matkustajamäärät putosivat peräti 3,2 % useiden vuosien melko vakaan kehityksen jälkeen. Linja-autoliikenteen taantuma oli rajuin pääkaupunkiseudulla ja Turussa, pikavuoroilla sekä tilausliikenteessä. Takapakin yksi todennäköinen syy on autoveron alentaminen, joka on lisännyt Suomeen maahantuotujen autojen määrää dramaattisesti.

“Joukkoliikenteen asemaa on parannettava nykyisestä huomattavasti. Oivia keinoja ovat mm. joukkoliikenteen arvonlisäveron laskeminen nollaan ja bussien käyttämän dieselin vapauttaminen polttoaineverosta. Ratkaisut voidaan rahoittaa autoilun verotuksen kasvaneella tuotolla”, Tynkkynen katsoo.

Eduskunta on kesätauolla 7.9. asti. Kirjallinen kysymys on ainoa valtiopäivätoimi, jonka kansanedustaja voi tehdä kesätauon aikana.

Oras Tynkkysen kansanedustajuus tulee voimaan tiistaina 20.7., kun oikeuskansleri on tarkistanut hänen valtakirjansa. Tamperelainen Tynkkynen nousee eduskuntaan Euroopan parlamenttiin siirtyneen Satu Hassin tilalle.

“Ilmastonmuutoksen torjuminen on yksi pääpainopisteistäni eduskunnassa, ja liikenne on toiseksi tärkein ilmastoa lämmittävien päästöjen lähde Suomessa. Maailman ongelmat eivät pidä lomaa, joten kansanedustajan on hyvä pysyä valppaana myös kesällä”, Oras Tynkkynen perustelee kirjallisen kysymyksen jättämistä ensimmäisenä työpäivänään.

Lisätietoja
Oras Tynkkynen
Annina Käppi, 050 551 4024