Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Oras Tynkkynen ryhmäpuheessa: Liikennepolitiikassa isompi vaihde silmään

Vihreä eduskuntaryhmä haluaa hallituksen vaihtavan liikennepolitiikassa isomman vaihteen silmään, vaikka valtioneuvoston liikennepoliittisen selonteon suuret linjavedot saavatkin vihreiden kannatuksen.

– Hyviä tavoitteita, ohjelmia ja strategioita, selvityksiä ja selontekoja riittää. Nyt tarvitaan ministeriltä, hallitukselta ja koko eduskunnalta rohkeutta tehdä päätöksiä riittävistä toimenpiteistä, kansanedustaja Oras Tynkkynen korosti vihreiden ryhmäpuheenvuorossa.

– Auto on välttämätön isolle osalle suomalaisia – nyt ja tulevaisuudessa. Maaseudun autoilijoita ei saa kuitenkaan käyttää ihmiskilpenä siellä, missä omalle autolle voi tarjota parempia vaihtoehtoja. Suurilla kaupunkiseuduilla riittää joukkoliikenteen tarvitsemia joukkoja – kunhan busseista, junista ja ratikoista tehdään kyllin houkuttelevia.

Euro on hyvä konsultti niin autokaupassa kuin maantiellä. Vihreät haluaa tehdä taloudellisella ohjauksella joukkoliikenteestä ja vähäpäästöisestä autoilusta taloudellisesti houkuttelevampaa.

– Edellinen hallitus porrasti viisaasti auto- ja ajoneuvoverot päästöjen mukaan. Sillä uusien autojen päästötaso on saatu romahtamaan. Tämä hallitus vahvistaa päästöporrastusta, mikä tekee energiatehokkaista ja vähäpäästöisistä autoista houkuttelevan vaihtoehdon yhä useammalle suomalaiselle. Tällä tiellä pitää jatkaa.

– Työmatkakuluvähennykseen käytetyistä veroeuroista 4/5 menee yksityisautoiluun ja siitä iso osa pendelöintiin kehyskunnista keskuskaupunkeihin. Työmatkakuluvähennystä ja kilometrikorvausta on aika kohtuullistaa sekä valtiontalouden että ympäristön takia.

Vihreä eduskuntaryhmä on tyytyväinen siihen, että ratoihin satsataan enemmän kuin teihin. Vihreiden pitkäaikainen tavoite – raitiovaunu Tampereen ja Turun seuduille – ottaa ison harppauksen eteenpäin.

Lue koko puhe >>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *