Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Lukufiilis-lehti: Mitä en oppinut koulussa

Olen siinä mielessä vähän tylsä, että pidin koulusta. Tykkäsin melkein kaikista lukuaineista, mutta suosikkejani olivat monien muiden vieroksumat matematiikka, äidinkieli ja historia. Kaiken kukkuraksi kielissä pidin erityisesti kieliopista.

Minusta oli kiinnostavaa opetella uusia asioita. Perehdyin paljon myös omine nokkineni koulun ulkopuolella.

Ihan kaikesta en toki pitänyt. Liikuntatunneista jäi sen verran ankeita muistoja, että koulun jälkeen kesti pitkään löytää liikkumisen ilo uudelleen. Käsitöissä ja kuvaamataidossa olin korkeintaan keskinkertainen. Myös näytteleminen sopi kaltaiselleni vetäytyvälle luonteelle tosi huonosti.

Steinerkoulussa opiskeltiin paljon sellaisia aineita, joihin peruskoulun puolella ei törmää. Lukion opintoihin kuului mm. tähtitiedettä, geologiaa ja arkkitehtuuria. Kävimme myös maatalous- ja maanmittausleireillä.

Koulussa opinkin paljon ja monenlaista. Englannin ja ruotsin tunneilla opitun varaan on ollut helppo rakentaa kielitaitoa myöhemmin elämässä. Maantieto, historia ja filosofia tarjosivat tietoja, joista on ollut hyötyä sekä toimittajana että kansanedustajana. Erityisesti matematiikka opetti järjestelmällistä ajattelua. Koulussa oppi myös oppimaan: perehtymään uusiin asioihin.

Jälkeenpäin arvostan myös niitä aineita, jotka kouluaikana tuntuivat aika turhilta. En voi väittää käyttäneeni maanmittauksen ja tähtitieteen oppeja työelämässä, mutta sivistyneen ihmisen kuuluu ymmärtää maailmaa laajasti. Oudot aineet tarjoavat toisenlaisen näkökulman maailmaan. Nuorena on myös vaikea arvata ennalta, mitä tietoja saattaa myöhemmin tarvita. Ja joskus ihan vain kasvattaa luonnetta tehdä asioita, jotka eivät ole pelkästään kivoja.

Tärkeintä en silti oppinut koulussa. Eniten opin elämällä, kokemalla ja kokeilemalla.

Kouluaikoina matkustin junalla Kiinaan ja vietin kuukauden reissaten eteläisessä Afrikassa. Seikkailin hylätyissä tehtaissa ja kävin laittomissa teknobileissä. Valtasin katuja ja asetuin 18-vuotiaana ehdolle kunnallisvaaleissa.

Paljon opin ihmisiltä. Kavereilta ja matkoilla tavatuilta tuntemattomilta; ihmisiltä, joiden kanssa olin samaa mieltä, mutta yleensä enemmän ihmisiltä, joiden kanssa olin eri mieltä.

Jos voisin palata kouluaikoihin, tekisin joitakin asioita toisin. Opiskelisin ranskaa, sillä nuorena uusia kieliä on paljon helpompi opiskella kuin vanhempana. Lähtisin vaihtoon, koska eläminen toisessa maassa ja kulttuurissa opettaa enemmän kuin parhaatkaan kurssit. Ehkä satsaisin enemmän aineisiin, jotka eivät osuneet mukavuusalueelleni ja joissa en ollut hyvä.

Mutta ennen kaikkea eläisin enemmän. Puhuisin, halaisin, katsoisin uusia ihmisiä uteliaasti silmiin. Liftaisin, kävisin treffeillä, lähtisin jatkoille. Heittäytyisin hetken vietäväksi – vaikka sitten joskus ehtisi lukea ruotsin kieliopin kokeeseen vähemmän.

Koulu antaa paljon tietoja, taitoja ja valmiuksia. Siitä kannattaa ottaa kaikki ilo irti. Tuskin koskaan myöhemmin elämässä osaavat ammattilaiset tekevät pitkät päivät kärsivällisesti töitä vain, jotta oppisit uusia asioita elämästä ja maailmasta.

Tärkeintä ei silti ole oppia derivointia tai saksan epäsäännöllisiä verbejä, perintötekijöitä tai Afrikan maiden pääkaupunkeja. Tärkeintä on oppia ihmisiksi.

Sitä voi oppia koulussa, mutta ennen kaikkea sitä oppii elämällä.

Oras Tynkkynen

Kirjoittaja on Vihreiden kansanedustaja, joka opiskeli Jyväskylän ja Tampereen Rudolf Steiner -kouluissa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *