Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Keskisuomalainen: Päättäjiltä odotetaan esimerkkiä

Julkaistu 3.1. Keskisuomalaisessa.

Välitän Twitterissä usein kiinnostavia ja ajatuksia herättäviä uutisia, vaikka en olisi joka asiasta aina samaa mieltä. Tapaninpäivänä visersin tuoreesta selvityksestä, jonka mukaan autoilu aiheuttaisi EU:ssa kustannuksia 750 euroa henkilöä kohti vuodessa. Pekka Mervola tulkitsi viserrystä kolumnissaan (Ksml 28.12.) niin, että vihreät kyllä arvostelevat autoilua, mutta unohtavat lentoliikenteen haitat.

Todellisuudessa Vihreät on vuosia vaatinut määrätietoista puuttumista lentämisen ympäristöhaittoihin. Olemme ajaneet mm. lentoliikenteen tukiaisten leikkaamista ja Ruotsin mallin mukaista veroa lentolipuille. Näin lentämisen nykyään nauttima epäreilu kilpailuetu saataisiin purettua.

Lentoliikenteen pitää tehdä oma osansa maailman ympäristökriisin ratkaisemisesta, mutta niin pitää autoilunkin. Sähköautojen vapauttaminen määräaikaisesti veroista, investoinnit ratoihin ja liikenteen pakkoa minimoiva yhdyskuntasuunnittelu ovat esimerkkejä keinoista, joilla autoilun haittoja voidaan vähentää tehokkaasti.

Aikaan ja paikkaan perustuvilla tienkäyttömaksuilla voidaan keventää autoilun verotusta syrjäseuduilla, joilla oman auton käytölle on todellisia vaihtoehtoja vähiten. Jyväskylässä syntyneenä olen ylpeä siitä, että Matkakeskuksesta ja kävelykadusta kannattaa tulla hakemaan oppia vaikka vähän kauempaankin.

Tuntuu kiusalliselta vaivata ihmisiä omilla liikkumistavoilla, kun Suomessa on vakavia ongelmia. Kommentoin silti joitakin Mervolan väitteitä.

Olen todella joutunut lentämään työmatkoilla harmillisen paljon. Olen kuitenkin pyrkinyt minimoimaan lentämisen haitat monin tavoin.

Vältän matkoja, jotka eivät ole välttämättömiä. Jätin esimerkiksi osallistumatta Rion ympäristökonferenssiin, koska osallistumiseni hyödyt eivät olisi välttämättä ylittäneet lentämisen haittoja. Kun minua pyydetään puhumaan ulkomaille, tarjoan esityksen pitämistä videokonferenssina.

Aina kun mahdollista, kuljen vähäpäästöisesti maitse. Olen matkustanut junalla mm. Yhdysvaltain halki kerran, Siperian halki kolmesti ja Euroopan halki jo puolen tusinaa kertaa. Lomalla en lennä lainkaan. Autoa minulla ei ole.

Kun joudun lentämään, maksan matkoista vapaaehtoista lentomaksua kymmenen prosenttia lennon hinnasta. Maksu ei pyyhi pois lentämisen haittoja, mutta auttaa vähentämään päästöjä konkreettisilla hankkeilla muualla.

En luettele valintojani ylpeilläkseni. Sen sijaan haluan osoittaa, että liikenteen haittoja on mahdollista vähentää monin tavoin.

Meidän päättäjien tulee paitsi tarjota politiikalla ihmisille ympäristöä säästäviä vaihtoehtoja ja kannustaa ihmisiä valitsemaan niitä, myös näyttää itse esimerkkiä. On hienoa, että Mervolakin tukee Vihreiden esittämiä toimia lentoliikenteen haittojen rajoittamiseksi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *