Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ilkka: Treenaamalla huipulle

Julkaistu Ilkassa.

Tuore ilmasto- ja energiastrategia asettaa kovia tavoitteita. Hiilen käytöstä energiantuotannossa pyritään käytännössä luopumaan vuoteen 2025 mennessä.

Muidenkin fossiilisten tuontipolttoaineiden, öljyn ja maakaasun, käyttöä leikataan. Myös turpeenpolttoa vähennetään selvästi, mikä on hyvä uutinen tuhansille lähijärvien tilasta huolestuneille suomalaisille.

Tilalle tarvitaan kotimaista uusiutuvaa energiaa ja energiankäytön tehostamista. Hallitus nostaa tuulivoimatavoitetta puolella ja parantaa energiatehokkuutta.

Linjaukset ovat välttämättömiä ilmastokriisin torjumisen kannalta, mutta myös järkevää elinkeinopolitiikkaa. Rakentamalla vähäpäästöistä yhteiskuntaa etukenossa Suomi pääsee paalupaikalle jahtaamaan vihreän talouden markkinoita.

Isoa kalaa kannattaa pyytää. Vähäpäästöisen teknologian markkinoilla pyörii vuosittain 1 600 miljardia euroa. Taantumankin keskellä markkinat ovat kasvaneet kymmenisen prosenttia vuodessa.

Yhdysvaltalainen toimittaja Malcolm Gladwell on tehnyt tunnetuksi arvion, jonka mukaan maailman huipulle pääseminen edellyttää suunnilleen 10 000 tunnin harjoittelua. Jos siis haluaa nousta kärkeen shakin pelaamisessa tai viulun soitossa, ohjelmoinnissa tai jääkiekossa, pitää treenata kolmisen tuntia päivässä kymmenen vuoden ajan.

Sama pätee, kun haluamme nousta maailman huipulle vihreässä taloudessa. Paikka palkintokorokkeella edellyttää sinnikästä treenaamista ja tekemistä. Ja siihenhän tämä sisustaan tunnettu kansakunta pystyy.

Vähäpäästöiset ratkaisut pitää määrätietoisin toimin saada ripeästi käyttöön. Annan muutaman esimerkin.

Veronmaksajat rahoittavat ympäristölle haitallisia tukia neljällä miljardilla eurolla vuosittain. Jos hallitus ohjaa edes pienen osuuden – vaikka 200 miljoonaa euroa vuodessa – vihreään talouteen, suomalaiset yritykset saavat lentävän lähdön maailmanmarkkinoille.

Sähköautoilla voidaan leikata liikenteen päästöjä ja parantaa talouden vaihtotasetta. Suomen kannattaa ottaa mallia Norjasta, jossa sähköautot on väliaikaisesti vapautettu veroista – ja sähköauto on noussut maan toiseksi myydyimmäksi malliksi.

Moni maanviljelijä ja omakotiasukas haluaa tuottaa itse uusiutuvaa energiaa. Nykyään yli oman tarpeen tuotetusta sähköstä ei kuitenkaan saa juuri muuta kuin lämmintä kättä. Tanskassa käytetyllä nettolaskutuksella kansalaisia palkitaan osallistumisesta ilmastotalkoisiin – ja samalla luodaan kotimarkkinoita yritysten osaamiselle.

Autoilija joutuu pulittamaan bensasta ja dieselistä veroa yhtä paljon niin Lapualla kuin Helsingin Lauttasaaressa. Paikannukseen perustuvilla tiemaksuilla veroa voidaan periä enemmän siellä, missä autoilun haitat ovat suurimpia ja oman auton käytölle on eniten vaihtoehtoja – ja vastaavasti vähemmän Etelä-Pohjanmaan haja-asutusalueella.

Näillä konsteilla voimme leikata ilmastopäästöjä, vauhdittaa suomalaisten yritysten matkaa maailmanmarkkinoille ja luoda uusia työpaikkoja.

Oras Tynkkynen

Kirjoittaja on Vihreiden kansanedustaja ja varapuheenjohtaja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *