Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Suomeen 4000 julkista latauspistettä sähköautoille 2020 mennessä

– Turusta sähköisen liikenteen edelläkävijäkaupunki

Sähköautoilua edistävä EU-direktiivi velvoittaa Suomen rakentamaan 4000 julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä. Valtakunnallista Virtapiste-verkostoa rakennetaan parhaillaan eri puolille maata. Suomen sähköisen liikenteen edelläkävijäkaupungiksi tähtää Turku, jossa järjestettiin Sähköautojen kokoontumisajot 23.5.2014.

Euroopan parlamentti hyväksyi huhtikuussa direktiivin, joka velvoittaa jäsenvaltiot maan kattavan latausverkoston rakentamiseen. Suomen kohdalla puhutaan noin 4000 julkisesta latauspisteestä vuoteen 2020 mennessä.

– Sähköautoilusta tehdään nyt Suomessa arkipäivää, luonnehti Sähköinen liikenne –hankkeen johtaja Elias Pöyry Turussa Sähköautojen kokoontumisajojen lehdistötilaisuudessa.

Valtakunnallisen verkoston rakennustyö on jo aloitettu. Joulukuussa 2013 perustettu Liikennevirta Oy huolehtii yhteiskäyttöisen pikalatauspisteiden Virtapiste-verkoston laajentumisesta eri puolille maata.

– Kesän loppuun mennessä Suomeen on asennettu 12 uudelle paikkakunnalle 14 Virtapistettä ja tavoite on niiden tuplaaminen vuodenvaihteeseen mennessä, kertoo Liikennevirta Oy:n toimitusjohtaja Jussi Palola.

Sähköautojen kokoontumisajoissa puhunut EK:n johtaja Kai Mykkänen korosti Virtapiste-verkoston ratkaisevaa roolia sähköautoilun edistämisessä.

– Standardoidun pikalatausverkon nopea laajentuminen valtateiden varsille on välttämättömyys, jotta autoilu sähköauton varassa voi yleistyä. En olisi tänään päässyt Helsingistä Turkuun ilman Lohjan pikalatauspistettä.

Kansanedustaja Anne-Mari Virolainen (kok.) nosti omassa omassa puheenvuorossaan esiin muun muassa sähköisen autoilun tuomat liiketoimintamahdollisuudet.

– Teknologian ja uusien innovaatioiden kehittyminen liikenteessä pitää nähdä mahdollisuutena niin suomalaisille autoilijoille kuin elinkeinoelämällekin, hän linjasi.

Tynkkynen: Norjan malli myös Suomeen

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, kansanedustaja Oras Tynkkynen ajaa Suomeen ns. Norjan mallia. Norjassa sähköautot on saatu nopeasti yleistymään tehokkaiden subventioiden ansiosta.

– Suomessa autoilun verot on porrastettu fiksusti päästöjen mukaan, mutta jäljellä on kauneusvirhe: sähköautoista joutuu edelleen pulittamaan auto- ja ajoneuvoveroa. Nollapäästöisille autoille pitää Norjan mallin mukaan säätää nollavero, Oras Tynkkynen painottaa.

Tynkkynen muistutti myös sähköisen autoilun ympäristöeduista.

– Uusi teknologia antaa hienoja mahdollisuuksia varjella ympäristöä hyvinvoinnista tinkimättä. Suosimalla sähköisiä ja muita vähäpäästöisiä autoja voidaan liikenteen päästöjä vähentää niissäkin osissa Suomea, joissa oman auton käyttö on tosiasiallisesti välttämätöntä.

Turusta sähköisen liikenteen edelläkävijä

Sähköautojen kokoontumisajojen tämänkertainen isäntäkaupunki Turku profiloituu määrätietoisesti sähköisen liikenteen edelläkävijäksi Suomessa. Turun kaupunginhallitus päätti syksyllä priorisoida sähkökalustoa niin joukkoliikenteessä kuin muissakin hankinnoissa. Raitiotien lisäksi parhaillaan valmistellaan sähköbussien käyttöönottoa ja konsernihallintoon ollaan hankkimassa sähköautoja.

– Turku on erittäin sitoutunut sähköisen liikenteen edistämiseen. Olemme mukana myös kansallisessa Älykäs sähköinen liikenne –hankkeessa, kertoi apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Turku haluaa mahdollistaa sähköisen yksityisautoilun myös kaupungin asukkaille. Yhteistyössä Turku Energian kanssa kaupunki toteuttaa jo tämän vuoden aikana kolme julkista pikalatauspistettä, joista ensimmäinen otetaan käyttöön kesäkuun aikana.

– Maaliskuuhun 2015 mennessä tehdään latauspisteiden yleissuunnitelma 50–80 pistettä varten, kertoi kehityspäällikkö Antto Kulla Turku Energialta. – Ensi vuodesta lähtien rakennetaan 5–10 latauspistettä vuosittain.

Nyt sähköauton uskaltaa ostaa

Sähköautoilun edellytykset alkavat Suomessa olla kunnossa monin osin. Tarvittavat säädökset ovat olemassa ja yhteiskäyttöinen valtakunnallinen latausjärjestelmä alkaa vauhdilla rakentua.

– Nyt sähköauton uskaltaa kuka tahansa ostaa, summaa Sähköinen liikenne –hankkeen johtaja Elias Pöyry.

Yhteystiedot:

Elias Pöyry, etunimi.sukunimi@eera.fi, puh. 0500-426125
Jussi Palola, etunimi.sukunimi@virta.fi, puh. 050-4340132
Antto Kulla, etunimi.sukunimi@turkuenergia.fi, puh. 050-5573257
Risto Veivo, etunimi.sukunimi@turku.fi puh. 050-5590417

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *