Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vähemmän ministereitä – mutta millaisia?

Hallitustunnustelija Juha Sipilä on asettanut tavoitteeksi vähentää ministerien määrää tusinaan. Hufvudstadsbladet ehätti tosin arvelemaan, että puolueiden voimasuhteiden tasaamiseksi salkkuja tarvitaan 13.

Hyvässä lykyssä pienempi ministerikaarti merkitsee sujuvampaa yhteistyötä ja strategisempaa otetta. Huonossa tapauksessa työt kasaantuvat ja virkahenkilöiden valta vahvistuu entisestään, kun harvalukuiset ministerit eivät vain ehdi.

Mutta pitäisikö määrän ohella puhua myös laadusta? Millaisia ministerinsalkkuja Sipilän I hallitukseen tarvitaan? Ja voisiko oppia ottaa muualta?

Norjan hallituksessa istuu ministeri, joka vastaa lapsista, tasa-arvosta ja sosiaalisesta eheydestä (barne-, likestillings- og inkluderingsministeren). Ison-Britannian opetusministerin nimikkeessä puhutaan tasa-arvoista monikossa (Minister for Women and Equalities).

Kreikassa yhdellä ministerillä on ollut keskitetty vastuu hallinnon uudistamisesta ja e-hallinnosta (Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης). Samankaltainen pesti on Italiassa ministerillä, jonka tehtäviin kuuluu hallinnon yksinkertaistaminen (Ministro per la Semplificazione e la Pubblica Amministrazione).

Monessa maassa ilmasto on nostettu ministerien tehtävänimikkeisiin. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa ilmasto on luontevasti samassa salkussa energian kanssa (Secretary of State for Energy and Climate Change).

Etelä-Koreassa yhdellä ministerillä on hyppysissään tiede, informaatio- ja viestintäteknologia sekä tulevaisuuden suunnittelu (samaa nimeä kantavassa ministeriössä 미래창조과학부). Ruotsin hallituksessa istuu puolestaan tulevaisuudesta vastaava ministeri (minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete).

Jättimäinen Intia on valinnut Sipilän kanssa vastakkaisen linjan: maan hallituksessa on erilaisia ministerinimikkeitä peräti yli 30, joskin samalla henkilöllä voi olla useita salkkuja. Niinpä valikosta löytyy monia poikkeuksellisia ratkaisuja.

Intiassa on ministerit rautateille (Minister of Railways), kemikaaleille ja lannoitteille (Minister of Chemicals and Fertilizers) sekä mikro- ja pk-yrityksille (Minister of Micro, Small and Medium Enterprises). Maassa on jopa erillinen ministeriö joogalle ja perinteisille vaihtoehtohoidoille (Ministry of Ayurveda, Yoga and Naturopathy, Unani, Siddha and Homoeopathy).

Joogaministeriä Suomi ei tarvitse, mutta muuten maailmalta voi saada kiinnostavia ideoita salkkujaon ravistelemiseen. Tavoiteltu ministerien määrän vähentäminen tarjoaa samalla mahdollisuuden miettiä uusiksi, mitä asioita nostetaan tehtävien nimikkeisiin – ja mitä uusi hallitus samalla painottaa.

Oras Tynkkynen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *