Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä Lanka: 670 sivua hukattuja mahdollisuuksia

Hallitus muisti sonnipalkkion mutta unohti budjetista kestävän kehityksen.

Vihreä Lanka 22.10.04

Alkusyksystä Zadie Smithin romaani White Teeth sai pölyttyä yöpöydällä, sillä lukuaika meni 670-sivuista budjettiehdotusta tankatessa. Opettavaista puuhaa.

Nyt tiedän, että valtio saa rahaa mm. käyttövoimaverosta ja lästimaksuista. Kertyneitä varoja käytetään luovutetun alueen hautausmaiden kunnostamiseen, sonnipalkkioiden maksamiseen ja Turun saariston liikennepalvelujen ostamiseen (pilkkahintaan 7 716 euroa vakinaista asukasta kohti).

Keltaisen budjettikirjan sivuilta ovat tulleet tutuiksi SOAF, UNMEE, CERI ja EMOTR. Huomattava markkinavoima on tietysti HMV.

Talousarviossa viitataan tämän tästä lakeihin. Tulo- ja menomomentit saattaisivat aueta helpommin, jos painelaitelaki, merimiesten palkkaturvalaki ja laki poliisilain muuttamisesta annetun lain muuttamisesta olisivat tuttuja. Hukkakauran torjunnasta annettuun lakiin olen sentään törmännyt kunnallispolitiikassa.

* * *

Minua askarruttaa edelleen moni asia. En käsitä esimerkiksi sitä, mihin Mittatekniikan keskus saa tärvättyä yli viisi miljoonaa euroa vuodessa. En myös aivan ymmärrä, mitä tarkoittaa, jos rajatarkastusten oikeusturva pyritään pitämään 99,9 prosentissa. Yksi asia on kuitenkin selvä: budjettiesitys viittaa kintaalla kestävälle kehitykselle. Hallitusohjelmaan kirjattu ekologinen verouudistus ei etene ensi vuonnakaan. Itse asiassa ympäristöveroissa ollaan jopa ottamassa takapakkia, sillä hallitus on vähentämässä juomapakkauksilta perittävän veron tuottoa.

Joukkoliikenteen tuki vähenee ja ratahankkeiden rahoituksesta niistetään. Ympäristöhallinnolle kasataan jatkuvasti lisää tehtäviä, mutta resurssit laahaavat perässä. Oikeastaan budjetissa ei ole ympäristön kannalta juuri lainkaan myönteisiä avauksia.

* * *

Vihreiden jo perinteeksi muodostunut vaihtoehtobudjetti korjaa hallituksen talousarvion ekologisia ja sosiaalisia puutteita valtiontalouden tasapainon siitä kärsimättä. Tulopuolella valtion kassaa kartuttavat energia- ja jäteverojen korotukset. Työsuhdematkalippu lisäisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Ympäristö voittaisi myös lisärahoituksesta perusradanpitoon, joukkoliikenteen ostoihin, vesihuoltoon ja jätepolitiikkaan.

Omat talousarvioaloitteeni koskivat uusiutuvan energian kokeiluhankkeiden tukea, Metsähallituksen tulostavoitteen laskemista ja alueellisten ympäristökeskusten rahoitusta. Lisäksi esitin lisää varoja eläinkokeiden vaihtoehtojen tutkimiseen ja naisjärjestöjen tukemiseen – aloja, joilla valtion budjetin kannalta pikkuruisistakin summista olisi paljon iloa.

* * *

Kuka tahansa osaa käyttää rahaa, mutta harvempi osaa käyttää sitä fiksusti. Rajallisilla verovaroilla pitäisi vastata rajattomiin tarpeisiin mahdollisimman tehokkaasti ja tuottaa jokaista euroa kohti enimmäismäärä hyvää.

Hallituksen budjettiesityksessä ei ole juhlimista, mutta vielä kurjempi on suurimman oppositiopuolueen tarjoama vaihtoehto. Jos siis vaihtoehdosta voidaan puhua – Kokoomus kun ei ole saanut aikaiseksi omaa varjobudjettia.

Syy on selvä: roimien veronalennusten ja palvelujen parantamisen yhtälö on mahdoton. Kunnallisvaalien kynnyksellä edes patamusta porvari ei kehtaa esittää texasilaisin opein laadittua budjettia, joka romuttaisi hyvinvointivaltion ja saisi taloustieteilijät kierimään lattialla naurusta.

Oikeistolainen politiikka käy paremmin kaupaksi, kun sen pakkaa oikein isoon säkkiin.

Oras Tynkkynen