tiedote 19.7.2004
Eduskunnan uusi kuopus, 26-vuotias Oras Tynkkynen (vihr.) jättää kirjallisen kysymyksen bussiliikenteen tilasta heti ensimmäisenä päivänään kansanedustajana.
“Bussiliikenteen viimeaikainen taantuma on huolestuttava merkki siitä, että juhlapuheista huolimatta Suomen liikennepolitiikka kiihdyttää umpikujaan”, Oras Tynkkynen luonnehtii.
Viime vuonna bussien matkustajamäärät putosivat peräti 3,2 % useiden vuosien melko vakaan kehityksen jälkeen. Linja-autoliikenteen taantuma oli rajuin pääkaupunkiseudulla ja Turussa, pikavuoroilla sekä tilausliikenteessä. Takapakin yksi todennäköinen syy on autoveron alentaminen, joka on lisännyt Suomeen maahantuotujen autojen määrää dramaattisesti.
“Joukkoliikenteen asemaa on parannettava nykyisestä huomattavasti. Oivia keinoja ovat mm. joukkoliikenteen arvonlisäveron laskeminen nollaan ja bussien käyttämän dieselin vapauttaminen polttoaineverosta. Ratkaisut voidaan rahoittaa autoilun verotuksen kasvaneella tuotolla”, Tynkkynen katsoo.
Eduskunta on kesätauolla 7.9. asti. Kirjallinen kysymys on ainoa valtiopäivätoimi, jonka kansanedustaja voi tehdä kesätauon aikana.
Oras Tynkkysen kansanedustajuus tulee voimaan tiistaina 20.7., kun oikeuskansleri on tarkistanut hänen valtakirjansa. Tamperelainen Tynkkynen nousee eduskuntaan Euroopan parlamenttiin siirtyneen Satu Hassin tilalle.
“Ilmastonmuutoksen torjuminen on yksi pääpainopisteistäni eduskunnassa, ja liikenne on toiseksi tärkein ilmastoa lämmittävien päästöjen lähde Suomessa. Maailman ongelmat eivät pidä lomaa, joten kansanedustajan on hyvä pysyä valppaana myös kesällä”, Oras Tynkkynen perustelee kirjallisen kysymyksen jättämistä ensimmäisenä työpäivänään.
Lisätietoja
Oras Tynkkynen
Annina Käppi, 050 551 4024