Tukholman Pride-viikko huipentui näyttävään kulkueeseen lauantaina. Poliisin arvion mukaan 50 000–60 000 ihmistä kulki helteisen kaupungin läpi Östermalmin urheilupuistoon, jossa päätösjuhla jatkui myöhään yöhön.
Suomen ja Ruotsin vertailu on osittain epäreilua, sillä toki suuremman maan suuremmassa pääkaupungissa myös Pride on suurempi. Joissakin suhteissa voimme kuitenkin ottaa länsinaapurista oppia.
Yksi huomiota herättävä piirre monissa suurissa Pride-tapahtumissa on yritysten aktiivinen osallistuminen. Tukholman kulkueessa oli omat osastonsa mm. 7-Elevenillä ja paikallisesta joukkoliikenteestä vastaavalla SL:llä.
Priden ajaksi Pressbyrån – Ruotsin R-kioski – oli vaihtanut osaan kioskien kylteistä HLBT-teemoja. Niinpä ihmiset saivat asioida esimerkiksi Queerbyrånissa, Bögbyrånissa (homokioski) ja Transbyrånissa.
Yritysten osallistumista arvostellaan toisinaan Priden kaupallistamisesta. Tukholmassakin puistojuhlan pääsylippu lauantaille maksoi suolaiset 485 kruunua (noin 55 euroa) – summa, joka on monille työttömille ja opiskelijoille kohtuuton.
Toisaalta yritykset tuovat HLBT-oikeuksille kaivattua huomiota. Yhdenvertaisuuden toteuttamiseen työelämässä tarvitaan myös työnantajia.
Yrityksille osallistuminen Prideen tuo puolestaan näkyvyyttä. HLBT-työntekijät osannevat lisäksi arvostaa työnantajan sitoutumista yhdenvertaisuuteen.
Milloin Suomen Pride-kulkueissa nähdään merkittävien yritysten omia osastoja? Milloin mukaan lähtevät yhdenvertaisuusvertailuissa menestyneet Microsoft, IBM ja Nokia? Entä milloin osallistuvat tuhansia suomalaisia – joukossa lukuisia HLBT-ihmisiä – työllistävät Itella, VR ja Kesko?
Seuraavaan Pride-kesään on liki vuoden päivät. Haastan Suomen suuret työnantajat ja niiden työntekijät miettimään, voisivatko ne lähteä mukaan ensi vuoden Pride-tapahtumiin.