Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tamperelainen: Tampere, joukkoliikennekaupunki?

Tamperelainen 21.4.2007

Helsingin joukkoliikenne on kansainvälisissä vertailuissa todettu yhdeksi Euroopan parhaista. Pääkaupungissa raideliikenne ja kumipyörät eivät kilpaile keskenään, vaan tukevat toisiaan.

Puolen miljoonan asukkaan Helsinki painii toki Suomessa aivan omassa sarjassaan. Pelkkä koko ei kuitenkaan selitä kaikkea.

Nykyään Tampereella tehdään noin 140 joukkoliikennematkaa asukasta kohti vuodessa. Esimerkiksi selvästi pienemmässä Itävallan Salzburgissa joukkoliikennettä käytetään yli kaksi kertaa niin paljon.

Kirittävää siis on. Joukkoliikenteen kehittämisessä pitää vaihtaa pari pykälää suurempi vaihde päälle. Tavoitteena tulee olla nostaa Tampereesta joukkoliikenteen kotimainen edelläkävijä ja kiilata lähelle Euroopan kärkeä.

Keinot ovat jo tiedossa. Tarvitsemme lisää bussikaistoja ja nysseille etusijan liikennevaloissa. Hämeenkatu kannattaa rauhoittaa joukko- ja kevyelle liikenteelle. Eri liikennemuotoja kytkevä matkakeskushanke pitää kaivaa naftaliinista.

Bussien tarjontaa on lisättävä ja vuoroväliä lyhennettävä. Todellisen odotusajan kertovia tauluja tarvitaan useammalle pysäkille. Lippujen hinnat on pidettävä kohtuullisina ja erilaisille matkustajille sopivia lipputyyppejä kehitettävä. Joukkoliikennettä on myös muistettava markkinoida aktiivisesti.

Kapealle kannakselle ahdettu Tampereen kokoinen kaupunki tarvitsee myös raideliikennettä. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, sanovat autopuolueen edustajat mitä tahansa.

Raitiotien tulee kulkea siellä, missä ihmisetkin ovat, eivätkä kustannukset saa nousta kohtuuttomiksi. Hanke kannattaa toteuttaa vaiheittain. Myös lähijunaliikennettä pitää kehittää.

Juuri hyväksytty viher-sinisen hallituksen ohjelma tarjoaa työlle kohtuullisen pohjan. Suurille kaupungeille luvataan joukkoliikennetuki ja työsuhdematkalippua kehitetään houkuttelevammaksi. Myös hallitusohjelmassa kaavailtu joukkoliikenteen seudullinen organisointi lisäisi tutkimusten mukaan matkustajamääriä merkittävästi.

Vain poliittisen tahdon ja kunnianhimon puute estää meitä tekemästä Tampereesta edelläkävijän. Jos niin tahdotaan, tulevaisuuden Tampere voi olla kansainvälisissä vertailuissa tunnettu myös tehokkaasta ja toimivasta joukkoliikenteestään.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu (vihr)
Tampere

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *