Tamperelainen: Tampere, joukkoliikennekaupunki?

Tamperelainen 21.4.2007

Helsingin joukkoliikenne on kansainvälisissä vertailuissa todettu yhdeksi Euroopan parhaista. Pääkaupungissa raideliikenne ja kumipyörät eivät kilpaile keskenään, vaan tukevat toisiaan.

Puolen miljoonan asukkaan Helsinki painii toki Suomessa aivan omassa sarjassaan. Pelkkä koko ei kuitenkaan selitä kaikkea.

Nykyään Tampereella tehdään noin 140 joukkoliikennematkaa asukasta kohti vuodessa. Esimerkiksi selvästi pienemmässä Itävallan Salzburgissa joukkoliikennettä käytetään yli kaksi kertaa niin paljon.

Kirittävää siis on. Joukkoliikenteen kehittämisessä pitää vaihtaa pari pykälää suurempi vaihde päälle. Tavoitteena tulee olla nostaa Tampereesta joukkoliikenteen kotimainen edelläkävijä ja kiilata lähelle Euroopan kärkeä.

Keinot ovat jo tiedossa. Tarvitsemme lisää bussikaistoja ja nysseille etusijan liikennevaloissa. Hämeenkatu kannattaa rauhoittaa joukko- ja kevyelle liikenteelle. Eri liikennemuotoja kytkevä matkakeskushanke pitää kaivaa naftaliinista.

Bussien tarjontaa on lisättävä ja vuoroväliä lyhennettävä. Todellisen odotusajan kertovia tauluja tarvitaan useammalle pysäkille. Lippujen hinnat on pidettävä kohtuullisina ja erilaisille matkustajille sopivia lipputyyppejä kehitettävä. Joukkoliikennettä on myös muistettava markkinoida aktiivisesti.

Kapealle kannakselle ahdettu Tampereen kokoinen kaupunki tarvitsee myös raideliikennettä. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, sanovat autopuolueen edustajat mitä tahansa.

Raitiotien tulee kulkea siellä, missä ihmisetkin ovat, eivätkä kustannukset saa nousta kohtuuttomiksi. Hanke kannattaa toteuttaa vaiheittain. Myös lähijunaliikennettä pitää kehittää.

Juuri hyväksytty viher-sinisen hallituksen ohjelma tarjoaa työlle kohtuullisen pohjan. Suurille kaupungeille luvataan joukkoliikennetuki ja työsuhdematkalippua kehitetään houkuttelevammaksi. Myös hallitusohjelmassa kaavailtu joukkoliikenteen seudullinen organisointi lisäisi tutkimusten mukaan matkustajamääriä merkittävästi.

Vain poliittisen tahdon ja kunnianhimon puute estää meitä tekemästä Tampereesta edelläkävijän. Jos niin tahdotaan, tulevaisuuden Tampere voi olla kansainvälisissä vertailuissa tunnettu myös tehokkaasta ja toimivasta joukkoliikenteestään.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu (vihr)
Tampere

Facebook-kommentit

comments

Powered by Facebook Comments

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Reply