Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä eduskuntaryhmä: Biopolttoaineiden kestävyyskriteerejä tiukennettava – Päästövähennystavoite kiristettävä 50 prosenttiin

Tiedote 28.4.

EU:n komissio esittää ilmasto- ja energiapaketissa, että kaikkien jäsenmaiden pitäisi kattaa 10 % energian kulutuksesta liikenteessä uusiutuvalla energialla. Toisin kuin aiemmissa komission kaavailuissa, tavoite ei enää koske vain biopolttoaineita, vaan siihen voidaan lukea myös muun muassa liikenteessä käytettävä vihreä sähkö ja vety.

Komission esityksen mukaan liikenteen 10 %:n tavoitteeseen voidaan laskea vain kestävyyskriteerit täyttävät biopolttoaineet. Ehdotuksen mukaan biopolttoaineiden pitäisi vähentää ilmastopäästöjä vähintään 35 % fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Niitä ei myöskään saisi valmistaa raaka-aineista, jotka on kasvatettu hävittämällä hiilivarantoja tai luonnon monimuotoisuutta.

Biopolttoaineet ovat erilaisia

Biopolttoaineita on kritisoitu ankarasti parin viime vuoden aikana. Kriitikoiden mukaan moniin biopolttoaineisiin liittyviä ongelmia ovat muun muassa niiden heikko ilmastotase, ruoan hinnan nousu sekä sademetsien raivaaminen.

– Kritiikissä on paljon perää. Kannattaa silti muistaa, että alkuperäiset syyt edistää biopolttoaineita, kuten liikenteen päästöjen vähentäminen ja öljyriippuvuuden murtaminen eivät ole hävinneet mihinkään. Biopolttoaineita on hyvin monenlaisia, ja niiden edut ja haitat vaihtelevat radikaalisti, Vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen huomauttaa.

Uusista raaka-aineista valmistettavilla toisen sukupolven biopolttoaineilla voidaan ratkaista iso osa ongelmista. Näitä raaka-aineita ovat muun muassa puu- ja peltoperäinen selluloosa, jatropha-kasvien öljy ja merilevät. Parhaat päästövähennykset saadaan jäteperäisellä biokaasulla.

Päästövähennystavoite 50 prosenttiin

Vihreä eduskuntaryhmä pitää uusiutuvan energian käytön lisäämistä myös liikenteessä osaratkaisuna päästöjen vähentämiseen ja öljyriippuvuudesta vieroittautumiseen. Samalla ryhmä korostaa, että ensisijaista on vähentää liikennetarvetta, ohjata liikennettä autoilusta joukko- ja kevyen liikenteen käyttöön sekä parantaa autojen energiatehokkuutta.

– Olemme valmiit hyväksymään 10 %:n uusiutuvan energian tavoitteen liikenteessä, jos se voidaan varmasti saavuttaa ympäristön ja ihmisten kannalta kestävästi. Tavoitteeseen tuleekin liittää vuodelle 2012 välitarkastelu, jossa arvioidaan mahdollisuuksia päästä tavoitteeseen kestävin ratkaisuin.

Lisäksi komission nyt asettamia kestävyyskriteerejä on eduskuntaryhmän kannan mukaan tiukennettava ja täydennettävä.

– Kestävyyskriteereissä on otettava huomioon myös epäsuorat vaikutukset alueidenkäyttöön sekä sosiaalinen kestävyys. Päästövähennyksen tulee olla viimeistään ylimenokauden jälkeen vähintään 50 %, Oras Tynkkynen toteaa.

Vihreä eduskuntaryhmän torjuu ehdottomasti yritykset laskea turpeesta tuotettu liikennepolttoaine mukaan 10 prosentin tavoitteeseen. Turve ei ole uusiutuvaa energiaa eikä turvediesel vähäpäästöistä.

Lisätiedot:
Kansanedustaja
Oras Tynkkynen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *