Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä blogi: Pyöräilyn renessanssi

Pyöräily on kokemassa maailmalla renessanssin. Pyörällä voi liikkua matkansa saasteetta, terveellisesti, lähes ilmaiseksi – ja suurissa kaupungeissa usein jopa nopeammin kuin autolla.

Suomi uhkaa jäädä jälkeen pyöräilyn uudesta noususta. Vähän aikaa sitten Opiskelijoiden Liikuntaliitto sätti suomalaisia kaupunkeja ja hallitusta pyöräilyn laiminlyömisestä.

Pyöräilyn merkitystä Suomessa vähätellään usein syyttämällä ilmastoa. Tämä ei ole estänyt oululaisia, jotka tekevät yli viidenneksen matkoista pyörällä. Samaan pitäisi päästä etelänkin kaupungeissa.

Miten pyöräilyn suosio saataisiin sitten Suomessakin nousuun? Ensin tarvitaan asennemuutos: pyöräily pitää ottaa vakavasti. Polkupyörä ei ole lelu, vaan kulkuväline siinä missä autokin.

Pyörätieverkko suurissa kaupungeissa on tuplattava. Pyöräteiden rakentaminen pitää laittaa elvytystoimien kärkeen. Valtio voisi tukea kaupunkien investointeja pienellä siemenrahalla. Pyöräväylien kunnossapito erityisesti talvisin on myös hoidettava.

Joukkoliikenteen ja pyöräilyn on pelattava paremmin yhteen. Keravan ja Hyvinkään juna-asemilla on jo lupaava pyörien meri – milloin Paimiossa tai Nokialla? Pyörä tulisi voida myös ottaa helposti ja edullisesti mukaan junaan kuten vaikka Saksassa.

Pyöräily on otettava paremmin huomioon kaupunkisuunnittelussa. Yleensä rakennuksille asetetaan velvoitteet vain autopaikkojen minimimääristä. Kangasalla kaikissa kiinteistöissä pitää olla myös riittävästi pyöräpaikkoja.

Mikä on ollut pyöräilyn renessanssin salaisuus Kööpenhaminan ja Pariisin kaltaisissa kaupungeissa? Vahva poliittinen tahto.

Samalla reseptillä pyöräily saadaan roimaan nousuun myös Suomessa.


Julkaistu 10.8.2009 Vihreiden blogissa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *