Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Linja-autoliikenteen toimintaedellytykset

Linja-autoliikenteen toimintaedellytykset

Eduskunnan puhemiehelle

Viime vuonna bussiliikenteen matkustajamäärät vähenivät Linja-autoliiton ennakkotietojen mukaan 3,2 %. Pudotus oli raju, sillä aiempina vuosina matkustajamäärät ovat pysyneet melko vakaina. Samaan aikaan yksityisautoilun henkilökilometrien määrä jatkoi nousuaan kasvaen yli kaksi prosenttia.

Linja-autoliikenteen taantuma oli suurin pääkaupunkiseudulla ja Turussa, pikavuoroilla sekä tilausliikenteessä. Matkustajamäärien vähenemä leikkasi bussiyritysten liikevaihtoa ja kannattavuutta, mikä heikentää entisestään linja-autoliikenteen toimintaedellytyksiä. Matkustajakadosta kärsivät paitsi yritykset, myös joukkoliikenteen palvelutaso, harvaan asuttujen seutujen asukkaat, työllisyys ja ympäristö.

Taantuman yksi todennäköinen syy on autoveron laskeminen, sillä se on lisännyt henkilöautojen maahantuontia dramaattisesti. Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan käytettynä yksittäismaahantuotujen henkilöautojen rekisteröinti kasvoi viime vuonna yli nelinkertaiseksi ja uusien ajoneuvojen tuonnissa lisäystä oli liki 40 % edellisvuoteen verrattuna. Autojentuontibuumin lisäksi bussiliikenteen tilannetta kurjistaa joukkoliikennemäärärahojen leikkaaminen.

Hallitusohjelman mukaan hallitus pyrkii parantamaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja palvelua. Liikenne- ja viestintäministeriön toiminta- ja taloussuunnitelmassa puolestaan asetetaan tavoitteeksi joukkoliikenteen osuuden kasvattaminen keskusten välillä ja kaupunkiseuduilla. Ilman merkittäviä uusia toimenpiteitä joukko- ja erityisesti linja-autoliikenteen toimintaedellytykset eivät kuitenkaan parane vaan päinvastoin huononevat entisestään.

Linja-autoliitto on esittänyt useita ratkaisuehdotuksia, joilla bussiliikenteen taantuminen voitaisiin pysäyttää ja matkustajamäärät kääntää nousuun. Näitä ovat mm. linja-autojen käyttämän dieselöljyn vapauttaminen polttoaineverosta, joukkoliikenteen arvonlisäveron laskeminen nollaan, työnantajamaksujen palauttaminen ja työsuhdematkalipun verotuksen kohtuullistaminen. Toimenpiteet olisi mahdollista rahoittaa autoilun verotuksen (auto-, arvonlisä- ja polttoainevero) merkittävästi kasvaneella tuotolla.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin uusiin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta linja-autoliikenteen taantuma saadaan taitettua, toimintaedellytyksiä parannettua ja matkustajamääriä kasvatettua?

Helsingissä 20. päivänä heinäkuuta 2004

Oras Tynkkynen /vihr

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtasen vastaus eduskunnan sivuilla.