Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Laki kuntalain 24 ja 30 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle
Nykyisen kuntalain 24 §:n mukaan pormestarin valitsee kunnanvaltuusto. Hallituksen esityksessä (HE 8/2006 vp) ratkaisua perusteltiin sillä, että suora kansanvaali vahvistaisi pormestarin suhdetta valtuustoon ja täten heikentäisi valtuuston asemaa. Valtuuston valitseman pormestarin väitetään myös soveltuvan paremmin suomalaiseen kunnallishallintoon kuin kansan suoraan valitseman pormestarin.

Demokratia tarkoittaa kansanvaltaa. Suomessa kansa valitsee suoraan kunnanvaltuutetut ja kansanedustajat, ja presidentin valinnassakin on siirrytty valitsijamiesjärjestelmästä suoraan kansanvaaliin. Demokratiassa lähdetään siitä, että kansalaiset tietävät itse, kuka heidän arvojaan ja tavoitteitaan edustaa parhaiten.

Valtuuston valitsema pormestari edustaa kaksiportaista, liudennettua demokratiaa. Malli antaa vaikutelman, ettei luoteta kansalaisten kykyyn valita kunnan merkittävintä luottamushenkilöä.

Pormestarin valitseminen suoralla kansanvaalilla saattaisi heikentää valtuuston asemaa, mutta samalla se parantaisi kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia. Demokratiassa tavoitteena tulee olla turvata ensisijaisesti kansalaisten, ei heidän edustajiensa valta.

Pormestarinkin valinnassa tulee olla mahdollisuus suoraan kansanvaaliin. Vaali toivottavasti lisäisi äänestäjien kiinnostusta kunnan asioihin ja saattaisi nostaa äänestysaktiivisuutta. Teknisesti pormestarin vaali toimisi kuin kunnallinen kansanäänestys, mutta olisi sitova.

Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki
kuntalain 24 ja 30 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 17. maaliskuuta 1995 annetun kuntalain (365/1995 vp) 24 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 578/2006 ja 30 §:n 2 momentti, seuraavasti:

24 §
Kunnanjohtaja ja pormestari

Kunnan hallintoa, taloudenhoitoa sekä muuta toimintaa johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnanjohtaja tai pormestari. Kunnanjohtajan valitsee valtuusto. Pormestarin valitsee valtuusto tai valinta tapahtuu sitovalla kunnallisella kansanäänestyksellä. Kunnanjohtaja on virkasuhteessa kuntaan ja pormestari on kunnan luottamushenkilö. Pormestari toimii kunnanhallituksen puheenjohtajana.

30 §
Kunnallinen kansanäänestys

Kansanäänestys on neuvoa-antava. Kuitenkin 24 §:n mukainen pormestarin valintaa koskeva kansanäänestys on sitova.

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2007.

Helsingissä 6. päivänä syyskuuta 2006

Oras Tynkkynen /vihr