Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Määrärahan osoittaminen alueellisten ympäristökeskusten toimintaan

Eduskunnalle

Alueellisille ympäristökeskuksille kuuluvat ympäristöministeriön hallinnonalan tehtävinä ympäristönsuojelua, alueidenkäyttöä, rakentamisen ohjausta, luonnonsuojelua, kulttuuriympäristön hoitoa, ympäristötutkimusta ja seurantaa koskevat asiat sekä maa- ja metsätalousministeriön toimialalta vesivarojen käytön ja hoidon tehtävät. Alueellisten ympäristökeskusten toiminta tukee alueellista kehitystä, hyvää elinympäristöä sekä ympäristön ja luonnon suojelua alueellaan.

Käytännössä ympäristökeskukset eivät nykyään pysty täyttämään kaikkia niille kuuluvia lakisääteisiä velvoitteita. Ongelmia on muun muassa kaavoituksen valvonnassa, vesiensuojelun seurannassa ja tietyissä luonnonsuojelulain erityistehtävien hoidossa. Pääsyy ongelmiin ovat riittämättömät henkilöresurssit.

Ympäristöministeriön hallinnonalan talousarvioesitys vuodelle 2007 on yhteensä 742,7 miljoonaa euroa eli hieman edellisvuotta vähemmän. Alueellisille ympäristökeskuksille varattu määräraha ei ole nykyisen eduskunnan aikana noussut. Vuoden 2005 tilinpäätöksessä alueellisille ympäristökeskuksille suunnattu summa oli 65 746 000 euroa, kuluvalle vuodelle on ollut valtion talousarvio- ja lisätalousarvioesityksen mukaan 65 626 000 euroa ja ensi vuodelle on luvassa 65 463 000 euroa.

Vuodesta 2006 ympäristökeskusten toimintamenomomentilta palkatun henkilöstön työaikaa on hallituksen esityksen mukaan tarkoitus vähentää 20 henkilötyövuotta. Esitys ei myöskään ota riittävästi huomioon yleistä kustannustason nousua.

Voimavarojen ja velvoitteiden välisen kuilun leveneminen rapauttaa ympäristökeskusten toimintamahdollisuuksia. Alueellisten ympäristökeskusten määrärahat ovat jo nykyisellään riittämättömät muun muassa siihen, että ympäristökeskukset pystyisivät riittävän laadukkaasti valvomaan erilaisia kaavahankkeita, joilla on merkittäviä vaikutuksia mm. luonnon monimuotoisuuteen ja ihmisten ympäristöön.

Kuvaava esimerkki resurssipulasta liittyy luonnonsuojelulailla erityisesti suojeltuihin lajeihin, joiden esiintymispaikat tulisi rajata. Suomessa on nykyisen luonnonsuojelulain lähes kymmenen voimassaolovuoden aikana tehty vain noin sata erityisesti suojeltavien lajien rajausta (LSL 47 §). Valtaosa jopa erityisesti suojeltavista lajeista on siis löytämättä ja niiden esiintymät ovat lain suojan ulkopuolella. Tästä huolimatta ympäristökeskuksilla ei ole voimavaroja kartoittaa ja suojella näitä lajeja.

Alueellisten ympäristökeskusten tulee maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) nojalla valvoa, että kaavoituksessa, rakentamisessa ja muussa alueiden käytössä otetaan huomioon valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet. Ongelmia kuitenkin on sekä yleis- että maakuntakaavoissa ja osasyynä on henkilöstöresurssipula. Esimerkiksi korkein hallinto-oikeus poisti elokuussa Pohjois-Pohjanmaan luonnonsuojelupiirin valitukseen perustuen Pohjois-Pohjanmaan maakuntakaavasta turvetuotantovaraukset. KHO katsoi, että asiakirjoissa olisi pitänyt olla kattava selvitys, jonka perusteella kaikkien turvetuotantoalueiksi varattujen soiden luonnonarvoja olisi voitu yksityiskohtaisesti tarkastella ja suhteuttaa näiden soiden merkitys luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen kannalta kaavassa suojelutarkoituksiin varattuihin suojelualueisiin. Näin yksityiskohtaista selvitystä ympäristöministeriö – eli käytännössä alueellinen ympäristökeskus – ei ollut kyennyt tuottamaan.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon momentille 35.40.21 lisäyksenä 1 000 000 euroa alueellisten ympäristökeskusten toiminta- ja palkkamenoihin.

Helsingissä 22. päivänä syyskuuta 2006

Oras Tynkkynen /vihr