Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Määrärahan osoittaminen alueellisille ympäristökeskuksille

Eduskunnalle

Alueellisille ympäristökeskuksille kuuluvat ympäristöministeriön hallinnonalan tehtävinä ympäristönsuojelua, alueidenkäyttöä, rakentamisen ohjausta, luonnonsuojelua, kulttuuriympäristön hoitoa, ympäristötutkimusta ja seurantaa koskevat asiat sekä maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvat vesivarojen käytön ja hoidon tehtävät. Alueellisten ympäristökeskusten toiminta tukee alueellista kehitystä, hyvää elinympäristöä sekä ympäristön ja luonnon suojelua.

Ympäristökeskuksille on tullut jatkuvasti lisää velvoitteita mm. Euroopan unionin ympäristö-lainsäädännöstä. Vielä lisää tehtäviä on tulossa. Esimerkiksi Etelä-Savon ympäristökeskuksessa on arvioitu, että valmisteilla oleva laki vesienhoidon järjestämisestä lisää työvoimantarvetta 2,5-4,5 henkilötyövuodella vuosina 2005-2009.

Ympäristöministeriö esitti vuoden 2005 talousarvioon alueellisille ympäristökeskuksille 64 871 000 euron määrärahaa. Hallituksen talousarvioesityksessä (HE 151/2004 vp) alueellisille ympäristökeskuksille on kuitenkin varattu 400 000 euroa vähemmän. Vähennykset kohdistuvat henkilöstömenoihin ja toimitilavuokriin.

Ympäristöministeriö esitti henkilöstömenoihin rahaa uuden palkkausjärjestelmän aiheuttamien lisämenojen kattamiseksi. Toimitilavuokramomentin korotusta ministeriö perusteli nousseilla vuokrilla ja pakollisilla muutoilla. Jos ympäristökeskusten rahoitusta ei lisätä, rahat näihin pakollisiin kuluihin on otettava muualta – käytännössä ympäristökeskusten toiminnasta.

Valtioneuvoston esitys ei ota riittävästi huomioon yleistä kustannustason nousua.

Voimavarojen ja velvoitteiden välisen kuilun leveneminen uhkaa heikentää ympäristökeskusten toimintaa. Tästä kärsii paitsi ympäristö, myös liike-elämä esimerkiksi pidentyvinä lupien käsittelyaikoina. Ympäristökeskusten toiminnan turvaamiseksi keskusten perustoimintaedellytysten tulee olla kunnossa.

Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
alueellisten ympäristökeskusten toimintamenoihin (35.40.21) tulee osoittaa keskusten toiminnan turvaamiseksi ympäristöministeriön 64 871 000 euroa.

Helsingissä 24. päivänä syyskuuta 2004

Oras Tynkkynen /vihr