Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aamulehti: Vihreät kulkisivat raiteilla

Aamulehti 1.9.05

Aamulehti kirjoitti 25.8. vihreiden budjettikannoista. Jutussa käsiteltiin hieman mutkia oikoen alueellisesti tärkeää Tampereen läntistä ohikulkutietä, joten pieni tarkennus on paikallaan.

Vihreät ovat pitkään korostaneet raideliikenteen kehittämisen tärkeyttä. Nykyisen hallituksen liikennepolitiikka on kuitenkin valitettavasti laiminlyönyt joukkoliikennettä karkeasti.

Radat ovat päässeet ikääntymään ja rappeutumaan niin, ettei niillä voida ajaa uusien junien mahdollistamalla nopeudella. Noin viidennes maan rataverkosta on yli 30 vuotta vanhaa eli yli-ikäistä ja pikaisen uusimisen tarpeessa.

Paikoin junaliikenteen turvallisuus on vaarantunut, niin kuin Tampereen ja Jyväskylän välisellä rataosuudella on valitettavasti jouduttu huomaamaan.

Bussiliikenteellä menee vielä huonommin.

Toissavuonna bussien matkustajamäärät vähenivät 3 %. Vuosina 1998-2003 joukkoliikenteen matkustajamäärät suurissa kaupungeissa laskivat kymmeneksellä, vaikka samana aikana tarjonta lisääntyi.

On ilahduttavaa, että ensi vuoden talousarvioon on vihdoin sisällytetty vihreidenkin pitkään ajama joukkoliikenteen työsuhdematkalippu. Muuten hallituksella ei ole ollut halua tai kykyä satsata joukkoliikenteen kehittämiseen.

Hallituksen sisäinen kiistely eri liikennehankkeiden tärkeydestä on ollut surkuhupaisaa. Yhteistä liikenneministeri Leena Luhtasen alkuperäiselle hankelistalle ja valtiovarainministeri Antti Kalliomäen puun takaa tulleelle ehdotukselle on se, että raidehankkeet ovat molemmissa alakynnessä.

Perusradanpidon lisäksi satsausta tarvitaan esimerkiksi sähköistyksiin, matkakeskuksiin ja muihin ratapihainvestointeihin. Uusista radoista pitäisi joskus saada käyntiin mm. Helsingin ja Turun välinen ELSA-oikorata, pääkaupunkiseudun Marja-rata sekä Turun ja Porin yhdistävä URPO-rantarata.

Vihreillä tuskin olisi mitään sellaista liikennehankepakettia vastaan, jossa Tampereen läntinen ohikulkutie yhdistyisi raideliikenteen voimakkaaseen kehittämiseen. Ohikulkutie on tiehankkeista selvästi perustelluimmasta päästä, ja sillä on merkitystä paitsi Pirkanmaalle, myös koko Suomelle.

Vihreät kuitenkin haluavat ennen kaikkea turvata joukkoliikenteen tulevaisuuden. Siksi raideliikenteen kehittämiseen pitää satsata paljon nykyistä tarmokkaammin.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr.)
Tampere